חיפוש
דלג על חיפוש
לחיפוש ביטוי מדוייק הוסף גרשיים
תוכן העמוד
דלג על תוכן העמוד

לראשונה בבית חולים בישראל: מערכת AI תומכת החלטה תשולב במרכז שניידר

מערכת חדשנית מבוססת בינה מלאכותית בשם "PANDA", החלה לפעול בפיילוט ראשון מסוגו בישראל במרכז שניידר
פורסם: 19.10.25 | עודכן: 19.10.25

עמידה מימין: ד"ר שי יצחקי, ד"ר שירלי סער וד"ר חבצלת ירדן בילבסקי ממרכז שניידר, כרמית בר טוב, יתיר בן שלמה, פרופ' נועה דגן ופרופ' יעקב דרייהר. ישיבה בימין: ד"ר רותם גרשוני, מאיה שטיין

"בנינו כלי שנולד מהמציאות היומיומית של רופאי הילדים - המערכת מאפשרת לנו לקבל באופן מיידי תשובות מוסמכות לשאלות קליניות מבסיס הידע של בית החולים, וכך להעניק לילדים את הטיפול המדויק ביותר. המערכת מאפשרת להשתמש בבינה מלאכותית בצורה אחראית ומושכלת, ובנויה באופן שקלינאים יכולים לסמוך עליה", אומר ד"ר שי יצחקי משניידר, יזם המערכת. 

מערכת חדשנית מבוססת בינה מלאכותית בשם "PANDA", החלה לפעול בפיילוט ראשון מסוגו בישראל במרכז שניידר. המערכת, שפותחה בשיתוף פעולה בין חטיבת החדשנות וחטיבת הדיגיטל של כללית לבין מרכז שניידר מספקת לרופאים ולרופאות תמיכה מיידית בהחלטות קליניות,  על בסיס מאגר הפרוטוקולים הייחודי של בית החולים. 

הצורך בפרויקט הגיע מהשטח במרכז שניידר, על רקע הקושי באיתור מהיר של פרוטוקולים קליניים מתוך מאות קבצים. בית החולים מחזיק בלמעלה מ־600 פרוטוקולים, כשכל יחידה/מחלקה כוללת נהלים הייחודיים לה. עד כה הגישה לפרוטוקולים הייתה איטית ומסורבלת על ידי חיפושים ידניים, וגזלה זמן רב מידי, כשכל החלטה טיפולית המתבססת על הפרוטוקולים עשויה להיות קריטית.

 PANDA (Pediatric AI Navigation and Decision Assistant) נולדה מיוזמה של רופא מתמחה במרכז שניידר, ד״ר שי יצחקי (כיום רופא מומחה), ופותחה במסגרת שיתוף פעולה קליני-טכנולוגי ייחודי בין מרכז שניידר לחטיבות החדשנות והדיגיטל של כללית. המערכת נועדה לתת מענה לקושי  שאיתו מתמודדים הרופאים מדי יום. הצורך להתמצא בזמן אמת במאות פרוטוקולים רפואיים של בית החולים, המכילים הנחיות טיפוליות במגוון רב של תחומים. הגישה למידע מהימן ואיכותי היא קריטית, בייחוד בתחום רפואת ילדים בו נדרשים לטפל במגוון רחב מאוד של מטופלים, הן בהיבט הגיל, מפגים ויילודים ועד בני נוער, והן בהיבט מגוון המצבים הרפואיים מטראומה ומחלות זיהומיות ועד אונקולוגיה וטיפול נמרץ. 

PANDA מאפשרת התכתבות באמצעות צ'אטבוט עם מאגר הפרוטוקולים של בית החולים. כעת, צוותי הרפואה יכולים לשאול שאלות קליניות בשפה חופשית ולקבל באופן מיידי את המענה הרלוונטי והמהימן ביותר, על בסיס הפרוטוקולים המקומיים של בית החולים.  

שלא כמו מערכות רבות שפותחו בחברות טכנולוגיה חיצוניות, מדובר בפרויקט קליני שפותח מתוך שותפות הדוקה בין קלינאים, מומחי טכנולוגיה ואנשי חדשנות. רופאי הילדים בשניידר היו מעורבים לאורך כל הדרך, מהגדרת הצרכים, דרך ניסוח השאלות ועד להטמעת המערכת במרכז הרפואי. הטכנולוגיה שעליה המערכת מבוססת, RAG (Retrieval-Augmented Generation), מבטיחה שהתשובות שהיא מספקת מבוססות על פרוטוקולים פנימיים של בית החולים בלבד. לשם 


כך נכתבו מעל 500 שאלות ייעודיות על ידי רופאי ורופאות ילדים מהשטח, ולמעל 100 מהן הוגדרו גם תשובות ייחוס להבטחת איכותן. את המעטפת המקצועית לתחום הרפואה מבוססת מידע ובינה מלאכותית בכללית חדשנות מובילה פרופ' נעה דגן, כחלק ממדיניות פיתוח והטמעה של פתרונות AI קליניים מדויקים ואחראיים. 

ד"ר רותם גרשון, ממחלקת רפואה מבוססת דאטה ו-AI בכללית חדשנות: "לבינה מלאכותית יש פוטנציאל אדיר ברפואה, אך גם לא מעט סיכונים. האתגר הוא לפתח כלים מבוססי AI מבלי להתפשר על איכות הטיפול ובטיחות המטופלים. פרויקט כמו PANDA כולל עשרות רכיבי פיתוח ודורש רמת מצוינות גבוהה ונדירה - הן בצד הרפואי, הן בצד הטכנולוגי, ובעיקר בשילוב ביניהם בתוך מערכת מורכבת כמו בית חולים לילדים. במקרה של PANDA, אני גאה לומר שבחרנו בדרך הנכונה, והעבודה שנעשתה כאן צפויה לשרת מאות רופאים בכללית."

חטיבת הדיגיטל של כללית הובילה את עבודת התשתית והטכנולוגיה, כולל הגנה על פרטיות, מניעת דלף מידע ואבטחת מידע מקצה לקצה. "מדובר בתהליך מתמשך לשיפור מתמיד של הבטיחות, האיכות והערך שהמערכת מעניקה לרופאים," אומר ניר שחר, מנהל מחלקת דאטה בחטיבת מערכות מידע ודיגיטל בכללית. "במקביל, אנו מפתחים לראשונה גרסת מובייל שתאפשר לרופאים גישה נוחה וישירה מהטלפון האישי."

לדברי ד"ר שי יצחקי משניידר, יזם  המערכת: "בנינו כלי שנולד מהמציאות היומיומית של רופאי הילדים - המערכת מאפשרת לנו לקבל באופן מיידי תשובות מוסמכות לשאלות קליניות מבסיס הידע של בית החולים, וכך להעניק לילדים את הטיפול המדויק ביותר. המערכת מאפשר להשתמש בבינה מלאכותית בצורה אחראית ומושכלת, ובנויה באופן שקלינאים יוכלו לסמוך עליה". 

PANDA פועלת כיום במסגרת פיילוט בשניידר, וההשקה הרשמית מתוכננת לחודשים הקרובים. למרות שהמערכת יועדה במקור לרופאים מתמחים, גם רופאים בכירים ביקשו להשתמש בה. ד"ר חבצלת ירדן בילבסקי, רופאה בכירה האחראית על הפרוטוקולים של שניידר, הצטרפה לצוות הפיתוח הקליני ואמונה על הטמעת הפרויקט בבית החולים.

לדברי ד"ר שירלי סער, מנהלת מרכז החדשנות של שניידר: "מרכז החדשנות של שניידר הינו המרכז היחיד בישראל הפועל באופן ממוקד לקידום רפואת הילדים, רתימת חוד החנית של המדע והטכנולוגיה לריפוי הילדים החולים, והפיכת הילדים של היום למבוגרים הבריאים של המחר. בין הסטארטאפים החברים בקהילה ניתן למצוא חברות המפתחות תרופות לילדים שכיום חשוכי מרפא, אמצעים חדשים לפיתוח תרופות, ומכשור רפואי שמקדם עולם בו המפגש הרפואי יהיה נטול חרדה, מופחת כאב ומותאם אישית לכל ילד. המרכז פועל לקדם פיתוחים של צוות בית החולים לפתרון בעיות העולות מהשטח ומזמין כל יזם העוסק בחדשנות ברפואת ילדים להצטרף לקהילת ה-PedTech של בית החולים, לטובת ייעוץ, קידום ופיתוח מגובה נתוני אמת". 

אודות כללית חדשנות:
כללית חדשנות היא חטיבת החדשנות של כללית ופועלת להובלת רפואה מתקדמת, יוזמת ומונעת, המבוססת על דאטה, טכנולוגיה ומדע. החטיבה מפעילה רשת ארצית של מרכזי חדשנות בבתי החולים ובקהילה, ומקדמת שיתופי פעולה עם סטארט אפים, חברות הייטק, מוסדות אקדמיים ושותפים בינלאומיים. כללית חדשנות נשענת על מאגרי המידע הרפואיים של כללית, מהגדולים והאיכותיים בעולם, המאפשרים פיתוח פתרונות רפואיים פורצי דרך, תוך הקפדה על פרטיות ובטיחות המטופלים, והטמעתם בשגרת הטיפול - למען בריאות טובה יותר לכולם.


שניידר בתקשורת

מערכת "פנדה" (PANDA) פותחה בבית החולים שניידר כדי לסייע לרופאים בקבלת החלטות בזמן אמת, בעזרת גרסה רפואית ומגודרת של ChatGPT. היא מחפשת את הפרוטוקולים הרלוונטיים מתוך מאגר פנימי, ומציגה רק מידע אמין ומבוקר בלי הזיות ובלי ניחושים.
ynet",12/10/2025"

עבור לתוכן העמוד