תוכן העמוד
דלג על תוכן העמודיש פסיכולוג בקהל? כיצד ניתן להגיש עזרה ראשונה נפשית לילדים במצבי טראומה ואובדן?

מיכל (השם והפרטים האישיים בדויים) בת ה- 7 הגיעה למרכז שניידר באוקטובר כמה ימים לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר. ביום המתקפה שהתה עם משפחתה בביתם שבעוטף עזה, עת נכנסו מחבלים לביתם ואיימו על חייהם. באורח נס מיכל והוריה ניצלו. מיכל איבדה באותו היום קרוב משפחה שיצא להילחם במחבלים, פונתה מביתה לאחר שעות של שהייה מלאת אימה בממ"ד, ובדרכה החוצה לפינוי חזתה במראות קשים. בימים ובשבועות שלאחר מכן מיכל התקשתה להירדם בלילות, ביקשה להימנע מכל שיח או אזכור למה שעברה ועדיין עוברת, וכשהנושא היה עולה הייתה סוגרת את אוזניה בתוקף. ההורים הגיעו איתה למרפאה בשניידר כשהם דואגים ומבקשים הכוונה.
- הקניית ביטחון במקום ובזמן- הטראומה לרוב היא בלתי צפויה ומעוררת אימה, וכאמור, פוגעת בתפיסת ההגנה וההתמצאות שהיו לילד עד כה. בכל גיל, ובוודאי בגיל הרך, נחזור על מסרים ברורים ופשוטים לגבי המקום, הזמן והסיטואציה בה הילד נמצא כעת: "אתה במקום בטוח עכשיו", אנחנו שומרים עלייך", "את נמצאת עכשיו עם אמא ואבא ואתם תישארו מעכשיו ביחד. הסבר ברור על איפה הם נמצאים. אחרי אירועים הכרוכים בשינויים במקומות המגורים, במסגרות החינוכיות והחברתיות, חשוב לחזור ולהדגיש בפני הילדים היכן הם נמצאים תוך יצירת הבחנה ברורה בין המקום והזמן בו התרחש האירוע המפחיד, לבין המצב הנוכחי.
כך למשל, יעל בת ה 3, היתה זקוקה להסבר מהוריה לגבי בית המלון שהפך לביתם, ביחד הם הלכו לטייל באזורים השונים, מצאו פינות מעניינות ואף תלו תמונות משפחתיות וציורים בחדר הזמני שקיבלו. - מגע פיזי וחום- נוכחות פיזית וקרובה של הדמויות המשמעותיות. מרכיב מרכזי נוסף התורם לשיקום תחושת ביטחון ושייכות הינו מגע פיזי ונוכחות קרובה של דמויות משמעותיות בחיי הילד. לאחר מצבים ושינויים טראומטיים, ננסה לשמור על מרחב כמה שיותר מוכר ומרגיע, הדומה לחוויה המוכרת והבטוחה שהייתה לפני. לדוגמה, על ידי הכנת האוכל המוכר והאהוב, זמינות של חפצים, משחקים וספרים שהיו חלק משגרת חייהם טרם הטראומה.
בעוד בקרב ילדים צעירים קרבה פיזית וחום הינם לרוב חלק מהטיפול היומיומי, בקרב ילדים בוגרים יותר ומתבגרים, הורים יכולים ליזום קרבה וחום בדרכים מותאמות. דניאל בן 17, נענה להצעת אימו לשבת ביחד ולצפות בסדרה מצחיקה, בהמשך גם ישבו ביחד וכתבו את המחשבות המטרידות ואף הפכו אותם לשירים. - לשים לב לעצמנו- ההורים ודמויות ההתקשרות כשוברי גלים. מצבו הרגשי והתפקודי של ההורה מהווה גורם משמעותי בהתמודדות הילד עם הטראומה- להיות נוכחים, פנויים וקשובים לילד באופן מווסת עד כמה שמתאפשר. הורים- "שוברי הגלים" של התגובות הרגשיות של ילדיהם, להכיל את עוצמות הרגש מבלי להזדהות יתר על המידה או להגיב בחרדה ובהלה. ההורים עשויים לחוש מוצפות, עייפות וחוסר סובלנות. חשוב שנאפשר גם לעצמנו זמן ומרחב התאוששות ולהישען על משאבים ומעגלי התמיכה נוספים בחיים.
- הכנה מראש, תיווך ומסירת מידע מקדים לילדים על המתרחש: כאשר הדבר מתאפשר, נמסור מידע ברור ככל הניתן על הצפוי לקרות. במקרה של מעבר במקום המגורים לדוגמה, ניתן להיעזר בתמונות ובסרטונים של הבית אליו עוברים.
- נדגיש את סיום האירוע והיות הילד בטוח ומוגן כעת: כאשר הדבר אפשרי, נדגיש את סיום האירוע תוך הדגשת הביטחון המיידי, "עכשיו אנחנו במקום בטוח ופה יש מי ששומר עלינו".
- נתקף גם את הרגשות הקשים, נסביר וננרמל את התגובות הרגשיות והגופניות של הילד ושל ההורה: ילדים, ובמיוחד ילדים צעירים, צריכים את עזרת המבוגר בתהליך זה של הכרה ושיום רגשות עוצמתיים שנחווים. למראה תגובות חריגות אצל הילדים או הוריהם, חשוב לשקף את החוויה הרגשית או להציע הסבר אפשרי להתנהגותם, לדוג'.... הלב הדופק, קושי להרגע ולחזור לישון.
עבור דניאל, בן 17, חשוב היה לבנות את רצף האירועים כך שיסבירו את התחושות והרגשות שעלו בו ויתנו פשר להתמודדות חווה בהווה. הוריו יכלו לשוחח איתו על כך שהחשיפה לסרטונים באותו יום סוער, ביחד עם אי הוודאות לגבי ההתרחשות והדאגה ביחס לגיוסו הקרב, עוררו בו חרדה עצומה וטבעית אשר התבטאה במתח גופני, במחשבות טורדניות ובהימנעות. עם חלוף הזמן, המתח הרב הביא לעייפות ולהסתגרות כפי שאנחנו רואים לעיתים קרובות. ניתן היה להסביר כי תגובותיו של דניאל נורמאליות ביחס למצב הלא נורמלי שחווה, וכן שניתן לצפות כי עם הזמן ועם הכוונה מתאימה דניאל יסתגל וימצא את הכוחות הנחוצים לו להתמודדות. - נפחית בשאלות רגשיות ונעודד דווקא את תהליכי החשיבה: במצבי חרדה ועוררות גבוהה, בעזרת שאילת שאלות פשוטות המפעילות את איזורי החשיבה או בעזרת תרגילים שמרגיעים את תגובות מערכת העצבים כנשימות ותרגילי קרקוע. אלו ממקדים את הקשב בכאן ובעכשיו, במוחשי ובנגיש במקום במחשבות המפחידות והמציפות. נעזור לילדים לבנות סיפור בסיסי של האירועים - שיהווה בסיס לארגון הנרטיב והזיכרון בהמשך.
בעבודה עם מיכל בת ה -7, יצרו ביחד בחדר הטיפול ובנוכחות ההורים מחברת חוויות, בה ניתן היה בהדרגה לכתוב ולצייר את מה שעברה ועדיין עוברת, כמו גם לכתוב זיכרונות לקרוב המשפחה שאיבדה. המשפחה בחרה מקום קבוע בו יושבים וכותבים ומציירים במחברת.
- לעודד תפקוד עצמאי ולהקטין חוסר ישע בזמן המיידי שלאחר הטראומה: כאשר מדובר בילדים שעברו טראומה, הדחף הטבעי שלנו הוא לגונן, לפצות ולהקל עליהם לאור הקושי. בהתאם לגיל, נעודד ילדים ומתבגרים לחזור לתפקוד ולעצמות במשימות קטנות וברות השגה. יעל בת ה -3, היתה צריכה עידוד מהוריה לחזור בהדרגה לתפקוד עצמאי, לבחור בגדים, לארגן לעצמה את האוכל בצלחת, לגשת לשירותים ועוד. יכולתם של ההורים להציע ליעל בחירה ועצמאות, גם במחיר של מאמץ גדול יותר מצידם, היוותה חלק מתהליך ההסתגלות והחזרה לשגרה.
- היזכרות במצבים מהעבר בהם התמודד בהצלחה- ניזכר יחד עם הילדים במצבים וסיטואציות בהם חווה קושי, פחד מצוקה והצליחו להתגבר עליהם.
- בעת היזכרות באירוע הטראומתי ננסה להדגיש ולהאיר חלקים של תפקוד, מסוגלות וביטויים לשליטה עצמית. כך למשל, מיכל בת ה -7, תפקדה היטב בעת השהייה בממ"ד. שמרה על השקט ועשתה כל שביכולתה כדי להגן על עצמה בשעות הקשות. כשהסכימה בהדרגה להיזכר באירוע ולדבר עליו, ניתן היה להאיר על חלקים אלה של מסוגלות וגבורה. בשבועות שלאחר הטראומה הוריה של מיכל הציעו לה להצטרף לקבוצת ילדים שמכינה עוגות לחיילים – מיכל נזכרה באהבתה לאפייה, דעתה הוסחה והיא חוותה הנאה מהיכולת לתת ולעזור לאחרים.
הכותבות הינן חלק מהצוות הפסיכוסוציאלי שטיפל בילדים שחזרו מעזה למחלקת השבים בשניידר
כתבות נוספות
- איך ילדים מתמודדים עם בוז ואיך אנחנו המבוגרים יכולים לעזור להם?, 21.10.2025
- החשיבות של ארוחות משפחתיות לילדים - יותר מאוכל על השולחן, 24.07.2025
- הילד שלי עם טיקים - ואני לא מתביישת יותר, 21.07.2025
- בעקבות תחילת מבצע עם כלביא: המלצות מרכז שניידר להתמודדות עם חרדה אצל ילדים, 13.06.2025
- מדריך להורים: כיצד לתווך לילדים את חזרת החטופים, 21.01.2025
- ביישנות בילדים - מה כדאי לדעת על תופעה זו והאם ניתן לטפל בה?, 23.12.2024
- תגובות דחק נפוצות אצל ילדים ונוער, לאחר אירוע טראומטי, 20.06.2024
- כל מה שצריך לדעת על טיקים ותסמונת טורט, 21.05.2024
- פחדים נורמטיביים בגיל הרך, 14.02.2023
- איך לשתף ילדים בבשורה קשה על פטירת אדם קרוב?, 02.02.2023

.jpg?BannerID=78)
.jpg?BannerID=79)

.jpg?BannerID=82)
.jpg?BannerID=83)
.jpg?BannerID=85)
.jpg?BannerID=84)

