חיפוש
דלג על חיפוש
לחיפוש ביטוי מדוייק הוסף גרשיים

מרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל - עמוד הבית

JCI - תו תקן של איכות ובטיחות
חיפוש
דלג על חיפוש
לחיפוש ביטוי מדוייק הוסף גרשיים
חיפוש
דלג על חיפוש
לחיפוש ביטוי מדוייק הוסף גרשיים
תוכן העמוד
דלג על תוכן העמוד

המלצות מרכז שניידר ליום העצמאות

מומחי מרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת הכללית מייעצים כיצד נוכל לעבור את יום העצמאות בשלום, בלי תוספת במשקל ובזהירות
פורסם: 23.04.17 | עודכן: 28.04.19



יום העצמאות הוא החג הלאומי של מדינת ישראל בו יוצאים לחגוג ברחבות הבידור ובפיקניקים בחיק הטבע. חשוב לדעת כי מדי שנה מגיעים לבית החולים ילדים שנפגעו מזיקוקים, ממנגלים וממכשירי הספריי השונים. מומחי מרכז שניידר מייעצים כיצד נוכל לעבור את יום העצמאות בשלום, בלי תוספת במשקל ובזהירות.

פרופ' יחזקאל ויסמן, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז שניידר, ממליץ: 

בקבוקי ספריי וקצף:
בקבוקים אלה מכילים חומרים כימיים אשר עלולים להיכנס לעיניים ולגרום לפגיעה, לכן עדיף להימנע משימוש ומשחק בהם. במידה ובכל זאת משתמשים בהם, אין לכוונם לכיוון העיניים. במידה ונוצרת צריבה בעין כתוצאה מהחומרים הללו, יש לשטוף את העיניים במי ברז ולפנות לקבלת טיפול רפואי.

ברביקיו ומנגלים:
חשוב להקפיד להרחיק ילדים ממקורות אש (מנגלים ומקורות אש אחרים), בכדי למנוע כוויות. במידה ונוצרה כוויה, יש לשטוף את המקום במי ברז קרים, לחבוש עם חומר חבישה יעודי או עם מטלית נקייה ולפנות לקבלת טיפול רפואי.

אכילת בשר:
מומלץ לא להאכיל ילדים עד גיל 5 בבשר קשה ללעיסה, מחשש לחנק. כמו כן, חשוב להקפיד לחתוך נקניקיות לאורכן ולא בצורת טבעות מחשש לחנק. בנוסף חשוב להקפיד שלא להשאיר בהישג ידם של ילדים עד גיל 5 פיצוחים מכל סוג שהוא. בזמן האוכל יש להקפיד  על כך שהילדים יאכלו בישיבה ולא ישחקו, מחשש לחנק.

קפצונים:
מומלץ להימנע ככל האפשר ממשחק בקפצונים. אין להחזיקם בכיס המכנסיים או לשחק איתם בידיים. במידה ובכל זאת נוצרה פגיעה מקפצונים, יש לשטוף את המקום במי ברז, לחבוש את האזור הפגוע ולהגיע למחלקה לרפואה דחופה בבית החולים לקבלת טיפול רפואי. יש לשים לב כי גם זיקוקים שנמכרים בחנויות ויש עליהם תו תקן עלולים לגרום לפציעות.

אופניים חשמליים וקורקינטים:
בשנים האחרונות חלה עליה דרמטית בשימוש באופניים חשמליים ובחבלות הרבות הנלוות לכך. על מנת למנוע היפגעות מרכיבה על אופניים חשמליים יש להקפיד כי רק ילדים מעל  גיל 14 ירכבו, כי מהירות הנסיעה לא תעלה על 25 קמ"ש וכי הרכיבה תהיה רק בשבילים המותרים. בשום מקרה לא בכביש. כמו כן, הרוכב חייב לחבוש קסדה ורצוי גם מגני ברכיים ומגני מרפקים.
 

דנה רזניק, דיאטנית קלינית ביחידה לתזונה ודיאטה במרכז שניידר, מציינת כי חג לאומי זה מעניק הזדמנות נוספת לתת דוגמא גם ברמה האישית.
לכולנו ברור כי יום העצמאות הוא חג של "על האש". אבל בשינויים קלים, ניתן להעביר מסר למשפחה כי חגיגות לא חייבות להיות רק סביב אוכל - כדאי לבחור אתר לפיקניק המאפשר גם מסלול הליכה  או פעילות ספורטיבית אחרת במהלך הבילוי.

  • הכינו עם הילדים, בהתאם לגילם, שיפודי ירקות, סלטי ירקות ו/או צלחות ירק מעוצבות. כך תיהנו הן מפעילות משותפת, והן מהעברת מסר על חשיבות שילוב הירקות בתפריט. ההמלצה מדברת על צריכה של ירקות בחמישה צבעים מדי יום (ירוק, אדום, צהוב-כתום, לבן וסגול). כל צבע מעניק יתרון תזונתי אחר. ככל שנגוון בצבעים, ובשיטות ההכנה, נוכל להנות מזמינותם של ויטמינים ומינרלים רבים יותר, סיבים תזונתיים המשרים תחושת שובע וכל זאת בערך קלורי זניח. 

  • שמנים ושומנים – עדיף לשלבם בארוחה באמצעות מזונות המכילים חומצות שומן חיוניות (להן הגוף זקוק ואינו יודע לייצר בעצמו) כדוגמת אבוקדו, שמן זית, אגוזים, שקדים, חומוס, טחינה וזיתים. חשוב לשלבם בכמות קטנה, לאור ערכם הקלורי הגבוה. 

  • תחליפים בריאותיים לצ'יפס יכולים להיות מזונות ממשפחת הקטניות, העתירים בסיבים תזונתיים, מינרלים ומכילים יותר חלבון בהשוואה לתוספות ממשפחת הפחמימות/ תבואות. שילוב של תפוח אדמה עדיף בצורות בישול אחרות מטיגון, כמו תפוח אדמה אפוי בתנור. 

  • ההמלצות של משרד הבריאות מדגישות את הצורך בהימנעות מדבש עד גיל שנה. שימו לב להימצאות דבש במרינדות הבשר או הדגים.

יום העצמאות הוא אמנם חג של יום אחד, אך מסורת המנגלים היא בעלת פוטנציאל לא מבוטל לעלייה במשקל.

  • חשוב ליהנות מהאוכל, אך לאכול בצורה מחושבת. בשבוע בו נחגג יום העצמאות, כדאי להוסיף פעילות גופנית לסדר היום או להגדיל שגרת פעילות גופנית קיימת. 

  • מומלץ לשמור על ארוחות מסודרות - למרות שהמנגל יהווה נתח קלורי גדול באותו היום, כדאי לשמר את כל הארוחות האחרות (אפשר לצמצם אותם) על מנת לא להגיע רעבים מדי למנגל. כשמגיעים רעבים מאוד לארוחה הבחירות פחות מושכלות, אוכלים מהר יותר והנפח הקלורי גדל.

יום העצמאות מייצר בשנים האחרונות שיח ציבורי על צריכת בשר. בסוף שנת 2015, ארגון הבריאות העולמי החליט כי יש מספיק מידע בכדי לסווג צריכת בשר מעובד כמסרטן ודאי. הראיות החזקות ביותר הן לקשר בין צריכת בשר מעובד לבין סרטן המעי הגס.

  • מה הם סוגי הבשרים המעובדים?
    המושג בשר מעובד כולל כל בשר שעבר שינוי בתהליכי המלחה, אשפרה (שימור), עישון, תסיסה, או תהליכים אחרים כדי לשפר את הטעם או את המרקם ועל מנת לשמר אותו לאורך זמן. הכוונה כאן לא רק לבשר בקר או חזיר אלא גם לבשר כבש, עוף, או הודו. דוגמאות לבשר מעובד: נקניקיות הודו, עוף ובייקון, בשר כבוש. מזונות אלו סווגו כמסרטנים על ידי ארגון הבריאות העולמי. בשר אדום סווג על ידי הארגון הבין לאומי למחקר הסרטן כמזון העלול לגרום לסרטן בבני אדם.

  • מה הם הגורמים המסרטנים בבשר מעובד?
    מחקרים מראים כי טכנולוגיות עיבוד ובישול בשר הכוללות טמפרטורות גבוהות, עישון ועוד עלולות להוביל להיווצרות של כימיקלים מסרטנים. מחקרים אחרים מצאו כי התרכובות הללו הופיעו בחלקים של מערכת העיכול כמו המעי הגס.

  • מה הן ההמלצות הבינלאומיות?
    לא לצרוך יותר מ-1-2 מנות לחודש של בשר מעובד ולא יותר מ-1-2 מנות בשבוע של בשר לא מעובד.
    כאשר אוכלים בשר אדום, מומלץ לבחור חלקים רזים וחלקים קטנים יותר. הכמות הרצויה לאכילה תלויה גם בגורמי סיכון אישיים של כל אדם ואדם.


 


 

עבור לתוכן העמוד