חיפוש
דלג על חיפוש
לחיפוש ביטוי מדוייק הוסף גרשיים

מרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל - עמוד הבית

JCI - תו תקן של איכות ובטיחות
חיפוש
דלג על חיפוש
לחיפוש ביטוי מדוייק הוסף גרשיים
חיפוש
דלג על חיפוש
לחיפוש ביטוי מדוייק הוסף גרשיים
תוכן העמוד
דלג על תוכן העמוד

המלצות לקראת ט"ו בשבט

חג האילנות, ט"ו בשבט, יכול להסב הנאה רבה לילדים בהיותו חג הטבע בו אוכלים פירות יבשים ופיצוחים מסוגים שונים, אך עלול להיות גם מסוכן
פורסם: 03.02.20 | עודכן: 04.02.20

                  
מומחי מרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת הכללית ממליצים על כללי זהירות, בטיחות ותזונה נכונה לקראת מועד זה:

פרופ' יחזקאל ויסמן, מנהל המחלקה לרפואה דחופה (מיון) במרכז שניידר, מזכיר להורים כי אין לתת לילדים מתחת לגיל 5 פיצוחים מסוגים שונים: אגוזים, בוטנים, גרעינים, קשיו, שקדים וכיו"ב, וכן חשוב להקפיד להרחיק מהישג ידם של ילדים קטנים פיצוחים מכל הסוגים. פיצוחים מהווים סכנת חנק לילדים קטנים ולכן יש להימנע מהם לפחות עד גיל 5. כמו כן, חשוב לחצות פירות יבשים ופירות עגולים לאורכם, על מנת למנוע חנק וכן להוציא את הגרעינים מהפירות הניתנים לפעוטות.

מיכל גילאון, דיאטנית קלינית מהיחידה לתזונה ולדיאטה במרכז שניידר וד"ר לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת, ממליצה לאכול פירות יבשים, שקדים ואגוזים, בכמות מתונה. הפירות המיובשים מכילים יותר סוכר מאשר פרי טרי ביחס למשקל שלהם, על כן מנת פרי (כ- 50 קלוריות) נחשבת לתאנה מיובשת, תמר גדול או 2 תמרים קטנים, 2 שזיפים מיובשים, 3 משמשים מיובשים, כף צימוקים, 4 פרוסות תפוח עץ מיובש או פלח אננס מיובש. עדיף לבחור פירות יבשים ללא תוספת סוכר וללא תוספת של צבעי מאכל. הפירות היבשים מעניקים אנרגיה זמינה ולכן ניתן לאכול מהם לפני פעילות גופנית (בכמות המתאימה, כמובן), הם עשירים בסיבים ולכן יכולים לתרום לפעילות מעיים תקינה בפרט לאלו הסובלים מעצירות. בנוסף, הם עשירים במינרלים כמו: אשלגן, מגנזיום, זרחן וברזל.


שקדים ואגוזים אמנם עתירי קלוריות ושומן, אולם יש להם יתרונות בריאותיים רבים. הם עשירים בשומן בלתי-רווי, חלקם גם חומצת שומן מסוג אומגה-3, בנוסף למינרלים כמו מגנזיום וסידן. כל אלה משפרים את פרופיל השומנים בדם (מורידים את רמות הכולסטרול) ומסייעים במניעת סוכרת ומחלות לב. מנה (45 קלוריות בממוצע) נחשבת ל- 4 חצאים של אגוזי מלך; 7 יחידות שקדים; 8 יחידות קשיו או בוטנים. מומלץ לאכול את האגוזים והשקדים בצורה הטבעית שלהם ללא קלייה, וללא תוספת מלח.

 

עבור לתוכן העמוד