לוגו כללית
חדשות שניידר
כותבים עלינו
אירועים וכנסים
טפסים להורדה 81
טלפונים חיוניים
מחקר
ממלכת הילדים
תרומות
שלום כיתה א
מדיניות איכות הסביבה

פך השמן ופח הקלוריות

חנוכה הוא חג שמח ואהוב על הילדים, שמציינים את נס פך השמן בהדלקת נרות ובאכילת סופגניות ולביבות. מומחי מרכז שניידר מייעצים כיצד נוכל לעבור את החג בשלום ובלי כוויות, בזהירות וללא תוספת במשקל
פורסם: 14.12.14 | עודכן: 20.12.16



חנוכה הוא חג שמח ואהוב על הילדים, אבל הדלקת הנרות בחנוכיות והכנת המאכלים המסורתיים כוללים שימוש באש ושמן רותח, אשר עלולים לגרום לכוויות בילדים. לכן, יש להקפיד הקפדה יתרה בכללי זהירות בפעילויות אלה:

  • ילדים עד גיל 9 רק בעזרת מבוגרים.
  • לפני הדלקת חנוכיות יש להקפיד על איסוף שיער ארוך.
  • יש  לבוש בגדים עם שרוולים צמודים בעת הדלקת הנרות.
  • מומלץ להניח את החנוכייה על מגש או משטח חסין אש, אשר יפריד בינה לבין המפה או השולחן.
  • יש להרחיק את נרות החנוכה מווילונות ולא להשאירם ללא השגחה.
  •  יש להרחיק את הגפרורים והנרות מהישג ידם של ילדים מיד לאחר הדלקת החנוכייה.
  •  חשוב מאוד שלא לאפשר לילדים לטגן סופגניות ולביבות בעצמם, ויש להרחיקם מאזור הכיריים בעת הטיגון.  

איך מגישים עזרה ראשונה לילד שנכווה?
במקרה של כוויה מאש או משמן חם מומלץ לשטוף את האיבר שנכווה במי ברז למספר דקות, לחבוש בתחבושת סטרילית או מטלית נקייה לחה ולפנות לבדיקת רופא. במידת הצורך אפשר לתת אקמול או נורופן לשיכוך כאבים במינון המקובל.

 

זמן הסופגנייה
סופגנייה פשוטה בגודל סטנדרטי מכילה בין 350 ל- 450 קלוריות. כיום ניתן למצוא גם סופגניות מיני, רצוי ל"הקציב" לנו לחג סופגנייה אחת עד שתיים קטנות, כמו כן רצוי לחלוק אותה עם שותף או שותפה.

זמן הלביבה
כדאי לזכור כי לביבת תפוחי אדמה מטוגנת שוות ערך ל- 2 עד 2 וחצי פרוסות לחם, כלומר מכילה בין 150- 200 קלוריות. על מנת לצמצם את הנזק הקלורי ולהעשיר את הלביבה מבחינה תזונתית, רצוי לגרד לתוכה ירקות כמו גזר, קישוא וכדומה, כך נגוון את הלביבה בירקות ונהנה מהיתרונות של הגיוון בצבעי הירקות. רצוי לאפות את הלביבה או לטגן עם ספריי שמן כך נאכל לביבות בריאות יותר.
בדרך כלל אנו מדליקים נרות חנוכה צבעונים, בהקשר של צבעוניות ניתן לשוחח עם הילדים על חשיבות הגיוון במזון, ניתן לתת כדוגמא את הירקות והפירות ולהסביר שבכל יום חשוב לאכול חמישה צבעים. בחנוכה יש לנו הזדמנות נהדרת לאכול בצל (לבן) קישוא (ירוק), גזר
(כתום), בשילוב עם סלט ירקות, נוכל לקבל גם צבע אדום של עגבנייה, צהוב של פלפל צהוב וכך הצלחנו לקבל ארוחה המכילה גיוון של 5 צבעי ירקות.

שמן לסלט
אחד מסמלי חג החנוכה הוא נס כד השמן. במקום לטגן עם השמן, אם נוסיף שמן לסלט, נוכל ליהנות מהיתרונות הבריאותיים שלו. מומלץ להוסיף שמן למזון בצורתו הקרה, תוספת של 2 כפיות שמן זית לסלט תתרום לנו חומצות שומן חיוניות, תסייע בספיגת ויטמינים מסיסי שומן ותסייע לגוף לייצר חומרים שיגנו על העורקים והלב.

אוויר חם
במאכלי חנוכה עיקר הקלוריות באות מטיגון הסופגנייה או הלביבה ולכן, על מנת לחסוך בקלוריות, ניתן לאפות או להשתמש במכשירים שונים ה"מטגנים" על אויר חם, או כאלו שאופים את הבצק בצורת כדורים או דונאטס.



פרופ' יחזקאל ויסמן הוא מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז שניידר
דפנה זיו בוסאני היא דיאטנית קלינית
ביחידה לתזונה ולדיאטה במרכז שניידר

כתבות נוספות

בניית אתרים
המידע והתכנים באתר אינם מהווים חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא   |   © כל הזכויות שמורות למרכז שניידר לרפואת ילדים
עבור לתוכן העמוד