תוכן העמוד
דלג על תוכן העמוד

התפתחות תקשורת ושפה בקרב תינוקות מלידה ועד גיל שנתיים

מומחי מרכז שניידר מתארים את אבני הדרך בהתפתחות התקשורת והשפה בקרב תינוקות
פורסם: 08.07.18 | עודכן: 08.07.18

מעגלי תקשורת ושפה סובבים את הרך הנולד, כבר מהרגע הראשון בו הוא מגיח אל העולם. החל מהרגע בו התינוק מונח בידי הוריו, הוא חשוף לאלמנטים של תקשורת ושפה.


התפתחות השפה והתקשורת בקרב תינוקות הינה תהליך מרגש ומרתק, המתחיל בסימנים קטנים ומתפתח לכדי כישורים נרחבים ומגוונים.


כישורי השפה והתקשורת משתנים ומתפתחים לאורך חודשי הגדילה.



יום הלידה – 3 חודשים:


מיום הלידה ועד גיל 3 חודשים, מצופה מהתינוק שיצליח למקד ולתפוס את קשר העין של ההורה או המטפל, בזמן האכלה.


סביב גיל ארבעה שבועות (ועד 8 שבועות) מופיע "חיוך חברתי". אם עד עתה התינוק חייך כרפלקס בלבד, כעת הוא מחייך למשמע קול מוכר ולמראה פנים מוכרות.


בשלב הזה, התינוק מתחיל להתנסות גם בהפקת קולות וניתן לשמוע אותו הומה או מגרגר, הן כשהוא לבדו והן כתגובה לאינטראקציה עם אדם נוסף.



3 – 6 חודשים:


מגיל שלושה חודשים ועד גיל חצי שנה, התינוק נהיה נוכח ומודע יותר לסביבתו. בשלב זה, התינוק כבר יוצר קשר עין ברור ומובחן עם מטפליו ומחייך בהנאה למראה אדם מוכר.


לקראת גיל חצי שנה ניתן לראות כי התינוק מגיב לקריאה בשמו וכי הוא מסובב את ראשו לעבר קול מוכר. גם הקולות אותם משמיע התינוק נהיים מגוונים יותר וכעת ניתן לשמוע שינויים באינטונציה של הקול כתגובה למצבים שונים (כגון: הנאה, כעס וניסיון להשגת תשומת לב).


בזמן שהתינוק משחק בשכיבה על הגב, הוא ישמיע בעיקר תנועות (אה, אי, או וכדומה) וצלילים "אחוריים" (ק', ג' וכדומה). לקראת גיל חצי שנה, כשהתינוק מתחיל להתנסות בישיבה זקופה, ניתן יהיה לשמוע אותו מפיק צלילים "קדמיים"  (כגון: מ', פ' ו-ב').



6 – 12 חודשים:


מגיל חצי שנה ועד שנה, התינוק נעשה שותף להתרחשויות בהן הוא נוכח. הוא יגיב לבקשה "בוא אליי" או ייגש למטפל על מנת לקבל ממנו צעצוע ויראה קושי להיפרד מהמטפל הקרוב אליו.

בנוסף, הוא יעדיף להיות במחיצת אנשים מאשר לבדו ובהמשך גם ינסה למשוך את תשומת לב המבוגרים שסביבו.


התינוק נהנה כעת ממשחק משותף עם מבוגר כגון משחק ב"קוקו", או משחקי שירה שונים כגון "ידיים למעלה".

בשלב זה, התינוק יתחיל גם לזהות את בני המשפחה על פי שמם ויגיב במבט או בהסבת הראש על מנת למצוא את אותו המבוגר.

כעת, התינוק גם משמיע עצמו יותר וניתן לשמוע אותו ממלמל הברות שונות כמו בה-בה, מה-מה, גה-גה ועוד.


לקראת גיל שנה, התינוק כבר מסוגל להפיק את המילים "אבא" ו"אמא" למראה הוריו ובנוסף, הוא מנסה לחקות צלילים אותם הוא שומע, כגון קולות של בעלי חיים, רעשים מוכרים כגון קול המכונית, או קולות של כלי נגינה.
בנוסף, נצפה להופעת מילים ראשונות, ובעיקר מילים קצרות ויומיומיות כגון: אור, אף, אבא, אמא. חשוב לדעת, כי גם קולות המזוהים עם חיה או חפץ מסוים, נחשבים כמילה.


 

12 – 18 חודשים:


מגיל שנה הפעוט הופך שותף מלא למעגלי תקשורת. בשלב זה הוא נענה באופן מיידי לקריאה בשמו, הוא יפיק הנאה ממשחק משותף עם מבוגר, יציג וישתף את המבוגר בחפץ אהוב או מעניין. בנוסף, הפעוט יפנה אל מבוגר לצורך קבלת עזרה וינסה להושיט יד או להצביע אל עבר דבר רצוי.


בשלב הזה, מתפתחת מאוד גם יכולת ההבנה של הפעוט והוא מגיב בצורה מתאימה להוראות פשוטות שהוא שומע, כגון: "תן לי כדור".


בנוסף, הפעוט נענה על ידי הצבעה לשאלות מסוג "איפה?". כגון "איפה אור?" "איפה אף?" וכדומה.


כעת, הפעוט רוכש עוד מילים חדשות ומצופה כי עד גיל שנה וחצי, הפעוט ידע להפיק לפחות 10 מילים שונות.


 

18 – 24 חודשים:


מגיל שנה וחצי הפעוט מתחיל לרכוש מילים חדשות בקצב מהיר מאוד, מספר מילים חדשות בכל יום, כך שלקראת גיל שנתיים אוצר המילים שלו מכיל עשרות מילים, ביניהן שמות עצם שונים (כגון שמות של חיות, מאכלים, צעצועים, כלי תחבורה וכדומה) ומילות פועל בסיסיות (כגון: ישן, אוכל, שותה וכדומה). יש לזכור כי לא תמיד יצליח הילד להפיק את המילה בשלמותה ופעמים רבות תישמע רק ההברה האחרונה במילה (כגון: דור במקום כדור, בה במקום בובה וכדומה), תהליך זה הוא תקין וצפוי להעלם באופן טבעי.

לאחר שהפעוט רכש כמות גדולה של מילים, הוא יכול להתחיל לצרף שתי מילים יחד. תהליך זה קורה לקראת גיל שנתיים ואז ניתן לשמוע מבעים כמו: "אבא אוטו", "רוצה מים", "חתול פה" וכדומה.
בהתאם לזאת, גם יכולת ההבנה מתפתחת, והפעוט מבין ומבצע הוראות מורכבות ("קח את הנעליים ושים בחדר").
יחד עם הפריצה המשמעותית ביכולות השפה, מפתח הפעוט את יכולות המשחק שלו ובגיל זה ניתן לראות אותו משחק באופן סימבולי במשחקים שונים. כך למשל הוא יאכיל את עצמו, את המטפל או את הבובה מכפית משחק קטנה, או ישקה בובה מבקבוק קטן.


כפי שראינו, התפתחות השפה והתקשורת הינם תהליכים מרגשים הנבנים בהדרגה לאורך שנותיו הראשונות של התינוק/פעוט. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי קיימת שונות רבה בהתפתחות השפה בין ילדים שונים ולכן אין זה מן ההכרח כי שני ילדים בני אותו הגיל יציגו תפקוד שפתי זהה.


עם זאת, לעיתים עלולים להתפתח קשיים או עיכובים בהתפתחות השפה, אשר יכולים להתרחש בשלבים השונים של הגדילה. חשוב לזכור כי איתור וטיפול מוקדם של קשיי שפה ותקשורת, נמצאו כמשפיעים בצורה משמעותית על מידת ההתקדמות של הילד.


במקרים מסוימים ניתן יהיה לאתר קושר בהתפתחות אחת מהתחומים המוזכרים, במהלך ביקורות שגרתיות בתחנות לבריאות המשפחה.
במקרה בו עולה חשד לעיכוב בהתפתחות השפה, הדיבור או התקשורת, יש לפנות לקלינאי תקשורת מוסמך, בעל תעודת רישוי ממשרד הבריאות, בלבד. אנא זכרו כי האינטרנט מלא במידע שונה ומגוון, וכי בפורומים וברשתות חברתיות מועבר מידע על ידי גורמים שונים אשר חלקם אינם מקצועיים. בכל מקרה, אין להסתמך על מידע המופץ באינטרנט לשם קבלת החלטות בנוגע לקיומה של הפרעה בהתפתחות השפה או התקשורת ויש לפנות להערכה מסודרת ומבוקרת על ידי איש מקצוע מוסמך באחד מהמכונים להתפתחות הילד.


מצבים בהם מומלץ לפנות להערכה על ידי קלינאי/ת תקשורת:

  • תינוק אשר אינו מגיב לצלילים או רעשים בסביבתו ואינו הומה או מגרגר - יש לפנות לבדיקת רופא ולקיים ברור לגבי מצב השמיעה (בדיקת שמיעה).
  • תינוק אשר אינו ממלמל כלל.
  • תינוק אשר אינו יוצר קשר עין ואשר אינו מחייך אל המטפלים המוכרים לו.
  • פעוט אשר באופן עקבי אינו מגיב לקריאה בשמו.
  • פעוט אשר מציג העדפה ברורה למשחק עצמאי לאורך פרקי זמן ארוכים מאוד (מעסיק עצמו שעות).
  • פעוט בן 18 חודשים אשר אינו מפיק מילים כלל או מפיק פחות מעשר מילים.
  • פעוט אשר לגביו עולה הרושם כי הוא מתקשה בהבנת הוראות.
  • פעוט בן 18 – 24  חודשים אשר מפיק מספר מצומצם של מילים ואוצר המילים שלו לא גדל.
  • פעוט בן 24 חודשים ומעלה אשר אינו מצרף שתי מילים.


 

כתבות נוספות

עבור לתוכן העמוד