חיפוש
דלג על חיפוש
לחיפוש ביטוי מדוייק הוסף גרשיים
תוכן העמוד
דלג על תוכן העמוד

היטהרות

שני אמצעי ה"היטהרות" השכיחים של בני נוער הסובלים מהפרעות אכילה הם הקאות וספורט מוגזם. בפרק זה נסביר מדוע הילדים שלנו פונים לנתיב הזה ומה עושים כדי להימנע?

שני אמצעי ה"היטהרות" השכיחים של בני נוער הסובלים מהפרעות אכילה הם הקאות וספורט מוגזם. אמצעים נוספים הם משלשלים ואפילו משַתנים. שימוש בחומרים כאלה הוא מסוכן. חשוב שתהיו ערים לכך, ותוודאו שילדכם אינו צורך חומרים מסוג זה.

כנקודת מוצא, סביר להניח שילדכם שקל או אפילו ניסה ליזום הקאות ולעשות ספורט במידה מופרזת. השיטות הללו נפוצות לא רק באנורקסיה, אלא גם בהפרעות אכילה כמו בולימיה. כדי למנוע מילדכם לעשות ספורט מוגזם, בניסיון להיפטר מהמזון שאכל וגם למחול לעצמו על ש"בגד בעצמו", דרושה נוכחות פיזית קרובה ומשמעותית לאחר האוכל ולאורך רוב היום.

כדי למנוע מילדכם להרגיע את חרדותיו מהאכילה על ידי הקאה, צריך למנוע כניסה לשירותים כמה שעות אחרי האכילה. למשל, אם מחליטים שתמיד נכנסים לשירותים לפני האכילה. כמו כן, אם ילדכם שוהה זמן ממושך בשירותים או במקלחת, רצוי לנהל איתו שיחה מעבר לדלת כדי לא לאפשר הקאה.

כפי שצוין, האכילה והעלייה במשקל מגבירים את החרדה. אמצעי ההיטהרות נוטים להרגיע את החרדה הזו, ולכן קשה להיפטר מהם כשהם הופכים לסוג של שגרה. מצאו אמצעי הרגעה אחר שיתאים לילדכם ולכם. חפשו משהו אשר יכול להסיח את הדעת - כמו לשחק משחק קלפים, לעשות במשותף עבודת יצירה, להאזין למוזיקה, לראות סדרה בטלוויזיה וכו'. נסו להתוודע לתחומי העניין של ילדכם והשתתפו איתם בעיסוק בהם.

בתוך התהליך הארוך שאתם מצויים בו, זכרו תמיד שילדכם לא בחר להיות חולה, גם אם נדמה לו או לכם שזאת בחירה. ילדכם רצה רק להרגיש טוב יותר, או לשלוט בתהליכים שמתחוללים בגופו. אנחנו חיים בחברה שמעריכה שליטה עצמית וניהול נכון של החיים. במהלכים שאנחנו נוקטים מול המחלה של ילדנו אנו גם גוזלים ממנו הישג, אחרי שעודדנו אותו תמיד להגיע להישגים. אנחנו דורשים ממנו לוותר על שינוי משמעותי שהוא התאמץ להשיג, ואף השקיע הרבה על מנת להשיגו.

זכרו שכואב לו. הֱיוּ איתו, לצידו ומאחוריו בכאבו.


עבור לתוכן העמוד