מרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל - עמוד הבית

מרכז חינוכי שניידר
דלג על מרכז חינוכי שניידר

מרכז שניידר לרפואת ילדים

מדינת ישראל | משרד החינוך | מחוז תל-אביב

JCI - תו תקן של איכות ובטיחות
תוכן העמוד
דלג על תוכן העמוד

דיאלוג חינוכי בשעת משבר

שינוי משמעותי בשגרת יומו של ילד עלול להוות עבורו משבר, בעיקר כאשר הוא פתאומי, לא רצוי, ולעיתים לא מובן. כל ילד חווה ומגיב אחרת למשברים בחייו. לעיתים המשבר כה נוכח, עד כי הוא נחווה כמשתלט על החיים. משבר שכזה יכול להיווצר בשעת חולי ואשפוז של הילד או של אדם קרוב לו, ולעתים קרובות מעורר תחושות של חרדה, חוסר אונים, וכן חוויות של כאב ואובדן שליטה. תחושות וחוויות אלו יכולות לפגוע בתהליכי הסתגלות, התפתחות וצמיחה ולכן מצריכות מענה חינוכי מותאם.

מודל "דיאלוג חינוכי בשעת משבר" מבוסס על המושג דיאלוג חינוכי, שהינו הבסיס הטבעי להתפתחותו התקינה של הילד. כאשר הילד נמצא בשעת משבר, לרבות אשפוז ומחלה, הוא זקוק לדיאלוג חינוכי המותאם לחוויותיו הייחודיות ולצרכיו כדי להבין את המשבר ולעבדו לתוך עולמו הפנימי ואל שגרת יומו. 
המרכז החינוכי במרכז שניידר מפתח ומיישם תכניות וכלים המהווים נדבך בדיאלוג החינוכי בשעת משבר עם הילד ומשפחתו. תכני הפיתוח רלוונטיים למציאות החדשה של הילד, מגרים אותו לפעילות ולמידה ומחזקים את כוחותיו הפנימיים.

בבסיס המודל שפותח יחד עם  ד"ר מירב חן, ראש החוג לפסיכולוגיה המכללה האקדמית תל חי והיועצת האקדמית של מרכז חינוכי שניידר, מקיימות המערכות המלוות את הילד שיתוף פעולה, מתוך תפישה מערכתית בה סביבת החיים כולה משמשת מרחב לדיאלוג חינוכי משמעותי. המרכז החינוכי בבית החולים מתווך לילד המאושפז ומשפחתו את המציאות החדשה, אליה הוא נדרש להסתגל. באמצעות הבנת המציאות החדשה, הילד מבנה את החוויה המשברית אל תוך זהותו האישית, ויחד איתה הוא ממשיך להתפתח ולצמוח.


דיאלוגים חינוכיים בשעת משבר (דוגמאות מהעבודה החינוכית בבית החולים):


  1. ביקור בבית ספרו של הילד החולה סרטן
    ההתמודדות עם מחלת הסרטן בילדות היא ממושכת ודורשת כוחות והתמדה. חשיבות גיוס מערכות התמיכה ה"בריאות" של הילד בבית ובקהילה להתמודדות זו עומדות בבסיס הביקור של צוות המערך ההמטולוגי - אונקולוגי בבית-ספרו. בשיתוף פעולה בין הילד, הוריו, המחנכת בקהילה , וצוות המחלקה, נערך ביקור חווייתי המקדם שיפור והחלמה.

  2. הכנה לניתוח הכנסת צנתר (פורט)
    ניתוח הינו פרוצדורה רפואית היכולה לגרום ללחץ וחרדה. במטרה להפחית רגשות אלו ולהגביר שיתוף פעולה, פותחה תכנית הכנה לילדים ובני נוער לקראת ניתוח הכנסת הצנתר. התכנית מבוססת על תכנת מולטימדיה המאפשרת למידה חווייתית ופעילה המזמנת לילדים ידע באווירה תומכת ומעודדת שיח. (בשיתוף HIT).

  3. הכנה לבדיקת דימות
    בדיקה זו אינה פולשנית, אך לעתים עלולה ליצור אצל ילדים מתח המקשה על ביצועה. הכנתו של הילד לקראת הבדיקה, תורמת להפחתת הלחץ והגברת השיתוף פעולה. לשם כך פיתח צוות המרכז החינוכי, בשיתוף HIT,  ספר ילדים אינטראקטיבי המשלב טכנולוגיה של מציאות רבודה: "קרן X ומצלמת הקסם". באמצעות ספר זה, התלמיד לומד על המצאת הרנטגן ועל שימושיו, באופן חווייתי תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת.

  4. הכנה לפרוצדורות רפואיות מורכבות
    פרוצדורות רפואיות מורכבות הן אירוע חיים העלול להוליד חרדה, ובדרך כלל מחייב התמודדות לאחריו. על ההכנה לאירועים אלו להיות מדויקת ומכוונת להפחתת החרדה והגברת תחושת המסוגלות העצמית. ההכנה כוללת שיח על עצמיותו של הילד, כוחותיו והרגשותיו, מתן ידע והמחשה.

  5. יומן האשפוז שלי
    יומן האשפוז מהווה כלי פרטי של הילד המאושפז, כביטוי לעצמי במהלך האשפוז.
    צוות המרכז החינוכי במרכז שניידר מאמין כי חלק מהתפקיד החינוכי הוא לקיים עם הילד דיאלוג חינוכי המכוון להבנת המשבר בשפתו ובהתאמה להתפתחותו. ביכולתו של איש החינוך לתווך את המשבר כחוויה משמעותית ומעצימה לעולמו הפנימי של הילד.

ניתן ליצור קשר עם המרכז החינוכי בנושא השתלמות למחנכים ולצוותים חינוכיים בארגונים שונים בנושא:

"דיאלוג חינוכי בשעת משבר" באמצעות טלפון: 03-9253635 או באמצעות דוא"ל  Merkaz.edu@gmail.com

עבור לתוכן העמוד