מרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל

טיפול בלקויות למידה - תוכנית אי"ל

תוכנית אי"ל (אני יכול להצליח) מציעה טיפול ייחודי לילדים ובני נוער עם לקויות למידה. התוכנית פותחה במחלקה לרפואה פסיכולוגית במרכז שניידר ובשיתוף עם המרכז הבינתחומי בהרצליה והיא כוללת שני שלבים: שלב אינטנסיבי בן 16 מפגשים המתמקד בשינוי תפקודי מהיר של הילד ומשפחתו ושלב המתמקד בשימור ובתחזוקה של ההישגים הטיפוליים

הילה ארג'נטרו
פורסם: 18.12.14 | עודכן: 02.02.15

מספר הילדים המאובחנים עם לקויות למידה וקשב עולה באופן מתמיד ומגיע כיום לממוצע של כ־25 אחוזים מכלל הילדים. הדרישה לתפקוד תקין בלימודים מלווה את הילד בכל עולמו. במהלך חייו נדרש הילד ללמוד מיומנויות בינאישיות, להתמצא במפה החברתית, להסתגל למצבים חדשים, לפתח את כישוריו וכישרונותיו, ללמוד כיצד להתמודד – כל אלו דורשים יכולת למידה ומצב תפקודי תקין.

לקויות למידה ותפקוד חברתי
על אף שנהוג לתפוס לקויות למידה כבעלות השפעה בתחום האקדמי בלבד, ידוע כיום כי השפעתן על התפקוד החברתי והרגשי של הילד מכרעת לא פחות. מחקרים מהשנים האחרונות מצאו מתאם גבוה בין לקויות למידה לדימוי לימודי נמוך, לביטחון עצמי ירוד, לקשיים ביחסים הבינאישיים עם חברים, הורים ומורים, לנטייה לבריונות וקורבנות, לדיכאון ולחרדה. 

קיומן של לקויות למידה מגדיל גם באןפן משמעותי את סיכויי הנשירה הגלויה והסמויה מבית הספר ופוגע בסיכויי הילד להשתלב כמבוגר מצליח העומד בפני עצמו ותורם לחברה. גורם נוסף, שנמצא כבעל השפעה מכרעת על סיכוי ההצלחה של הילד, הוא משאבי התמיכה שהילד מקבל מסביבתו. ככל שמערך התמיכה גדול יותר, ואיכות הקשר עם דמויות משמעותיות בבית, בבית הספר ובחברה טוב יותר, כך סיכויי הצלחתו גבוהים יותר.

מדדים אילו יכולים להוות גורמי חוסן או סיכון, אשר יקבעו את הצלחתו או כישלונו של הילד בבגרות, אף יותר מלקות הלמידה עצמה או חומרתה. מדדים אלו ניתנים להשפעה ולשינוי בעזרת טיפול מתאים.

תוכנית הוליסטית ואינטגרטיבית
על אף הקשר המובהק בין לקויות למידה, טיב הקשרים הבינאישיים והמצב הרגשי המדרדר, מעטים הטיפולים הלוקחים בחשבון את כל מאפייני ההתמודדות של הילד. מרבית הטיפולים הקיימים מתמקדים רק במישור אחד בחייו של הילד, אם זה הדידקטי, הרגשי או ההתנהגותי, בעוד שהצורך המהותי הוא בטיפול הוליסטי ועם זאת חסכוני וממוקד, הלוקח בחשבון את כל אלה.

על רקע זה פותחה בשניידר תוכנית טיפולית אינטגרטיבית לילדים ובני נוער עם לקויות למידה וקשב. התוכנית פותחה ומיושמת במרכז ללקויות למידה במרפאה לרפואה פסיכולוגית בשניידר, יחד עם היחידה ללקויות למידה וקשב במרכז הבינתחומי בהרצליה ובשיתוף אוניברסיטת קולומביה. שמה של התוכנית: אי"ל (ראשי התבות של "אני יכול להצליח") או באנגלית:  IPT-A-LD –  Interpersonal Psychotherapy for Adolescents with Learning Disabilities.

התוכנית הטיפולית מתרגמת את הידע המחקרי שנצבר בדבר הקשר שבין התפקוד הלימודי, מצב הרוח ואיכות היחסים הבינאישיים, לכדי טיפול ממוקד וקצר מועד. טיפול זה מקנה לילד ולהוריו מיומנויות, שמטרתן לשפר את התפקוד בכל התחומים הללו, כאשר במקביל מתקיים מעגל של משוב הדדי חיובי, בו שיפור בתחום אחד מקדם את השיפור ביתר התחומים.

דגש מרכזי בטיפול ניתן לעבודה עם ההורים, וזאת סביב שיפור הקשר עם בית הספר והבנת ההשלכות של לקות למידה על הילד והדרכים שבהן הם יכולים לסייע לו. במסגרת הטיפול מסייעים המטפלים למשפחה ולצוות בית הספר לבנות רשת תמיכה, שבמסגרתה הם חוברים יחדיו כדי לשפר את דרכי התמודדותו של הילד עם לקות הלמידה והלמידה עצמה, את איכות היחסים הבינאישיים ואת מצב רוחו של הילד.

העוגנים התיאורטיים של התוכנית מצויים במחקרים על גורמי חוסן, המשפרים את סיכויי ההצלחה של הילד בבגרותו, במודל ההתקשרות של ד"ר ג'ון בולבי ובפסיכיאטריה החברתית של ד"ר הארי סאליבן. עד כה, מודל ה־IPT נמצא יעיל לטיפול בדיכאון, בחרדה, בהפרעות אכילה ובמערכות יחסים זוגיות.

שינוי תפקודי מהותי ומהיר
הטיפול בלקויות הלמידה מתבסס על נתונים ממחקרים קודמים – פסיכותרפיה בינאישית לנוער (IPT-A) ותוכנית אי"ל – שהראו כי בעקבות הטיפול חל שיפור במצב הרוח, בתפקוד החברתי ובתפקודים הניהוליים. גם המודל הנוכחי מלווה במחקר, שבמסגרתו נאספו עד כה ממצאים מעודדים, התומכים בקיומו של שיפור ובשינוי תפקודי מהותי של הילד. התוכנית הטיפולית פועלת במרכז שניידר ומורכבת משני שלבים:

  • שלב אינטנסיבי בן 16 מפגשים, המתמקד בשינוי תפקודי מהיר של הילד ומשפחתו.
  • שלב תחזוקה ומעקב, המתמקד בשימור ובתחזוקה של ההישגים הטיפוליים.

למי התוכנית מתאימה?
התוכנית מתאימה לילדים ובני נוער בגילאי 10 עד 18, שאובחנו כבעלי קשיים או לקויות בתחום הלמידה ו/או קשב, אשר חווים קשיים בתפקוד הלימודי, בתפקוד הבינאישי ובמצב רוחם. זהו מודל טיפולי המספק מענה מהיר ויעיל, המותאם לצרכים ההתפתחותיים בגיל ההתבגרות, לדרישה הגוברת לשינויים מהירים ולטיפולים שהוכחו במחקרים כיעילים. על אף הקשר המובהק בין לקויות למידה, טיב הקשרים הבינאישיים והמצב הרגשי המדרדר, מעטים הטיפולים הלוקחים בחשבון את כל מאפייני ההתמודדות של הילד.

הילה ארג'נטרו היא פסיכולוגית ומנהלת המרכז ללקויות למידה וקשב במרכז שניידר

חזרה
עבור לתוכן העמוד