מרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל

ארוחת ערב החג: שנה טובה ולא משמינה

ראש השנה הוא חג משפחתי מקסים, אבל אין סיבה להיכנע למתקפת הקלוריות הצפויה בארוחת החג. אפשר לחגוג סביב השולחן גם אם לא מעמיסים על הצלחת. טיפים לארוחה טעימה, בריאה ולא משמינה
דפנה זיו בוסאני
פורסם: 10.09.14 | עודכן: 20.09.16

 


את הנתונים הבאים כדאי לזכור ולהפנים גם בערב ראש השנה וגם בהמשך השנה: אחד מכל חמישה ילדים בכיתה א' סובל מעודף משקל ובכיתה ז' התופעה אף מתרחבת, כאשר מדובר כבר באחד מכל שלושה. נתונים אילו, אשר משרד הבריאות פרסם לראשונה בדצמבר 2013, משקפים תמונה עגומה שעליה הצביע ארגון הבריאות העולמי: השמנת יתר היא מגפה הגדולה של המאה ‭.21־ה‬ השמנה כזו גורמת לסיכון מוגבר להתפתחות מחלות לב וכלי דם, וקשורה לשורה ארוכה של מצבי חולי נוספים, העלולים לסכן את הבריאות בטווח הקצר והרחוק.

נכון, אנחנו באווירת חג ולא רוצים להחריב לכם ולילדים את ארוחת ערב החג, והטיפים הבאים לא נועדו אלא לאפשר לכם לחגוג מצד אחד ולשמור על בריאות ומשקל התקין מהצד האחר:

  • ארוחת החג בראש השנה היא בדרך כלל חגיגית ועשירה יותר מאשר ארוחות אחרות.
  •  מומלץ לאכול במהלך היום שתי ארוחות קטנות ושתי ארוחות ביניים, כאשר אחת מארוחות הביניים רצוי שתהיה כשעה לפני הארוחה החגיגית, בכדי שלא תגיעו רעבים לארוחה.
  • כוסית יין מכילה בין 90 ל־160 קלוריות, ולכן מומלץ להמעיט ביין ולהרבות בשתיית מים.
  • מומלץ לחלוק בפרוסת עוגת הדבש עם אדם נוסף.
  • בארוחה עצמה אפשר לאכול וליהנות ממאכלי החג, אך מומלץ לדאוג לכך שמחצית הצלחת תכיל ירקות, רבע צלחת תוספות פחממתיות (רצוי מדגנים מלאים) והשאר מנה חלבונית כמו  דג או בשר.
  • אמנם יש מבחר גדול ומפתה של מזונות על השולחן, ולכן לא כדאי להעמיס על הצלחת ועדיף לקחת לצלחת מנות קטנות מהרגיל.
  • אם אתם מארחים השתדלו להכין מגוון של סלטים המבוססים על ירקות וירקות מבושלים.
  • הכלל המנחה הוא להימנע מאכילה מופרזת ודיאטות "תיקון נזקים" לאחר החגים. את זה ניתן לעשות באמצעות אכילה נכונה במידה וללא ויתור על ההנאה ממאכלי החג. 

דבש
הדבש הינו חומר מתוק טבעי שברפואה העממית מיוחסות לו סגולות מרפא רבות. עם כל ההילה הזו שנקשרה סביב הדבש יש לזכור שדבש עשיר בסוכרים כמו הסוכר הרגיל בו אנו משתמשים חום או לבן, הוא אינו מומלץ לחולי סוכרת ולא לצריכה מוגברת שלו כפי שסוכר לבן אינו מומלץ ואין להגזים בשימוש בו. חשוב להקפיד, לילדים מתחת לגיל שנה אסור לאכול דבש בגלל החשש שיכיל רעלן שעלול לגרום לפגיעה כלל מערכתית בגוף (הטוקסין נמצא בנבגים (spores) של חיידק הבוטוליזים העלולים להימצא בדבש). מערכת החיסון של ילדים מתחת לגיל שנה לא מסוגלת להתמודד עם הרעלן הזה ועלולה לפגוע בבריאות התינוק בשל חשיפתו לנבגים בגיל צעיר מדי.

דגים
מלבד חלבון איכותי, דגים מכילים גם חומצת שומן מסוג אומגה 3. הדגים העשירים באומגה 3 הם סול, סלמון, מקרל והליבוט. בשנים האחרונות מועשר גם מזון דגי הבריכה בארץ באומגה 3 ולכן בשרם עשיר יותר באומגה 3 מבעבר. לדגים יתרונות בריאותיים רבים והם נמנים עם המזונות שהתועלת מאכילתם הוכחה חד משמעית - הם מפחיתים סיכון למחלות לב וכלי דם. מומלץ לאכול לפחות 2 מנות דג לשבוע (מנה= 150 גרם).   לדגים יתרונות תזונתיים נוספים: הם עשירים בחומצות שומן בלתי רווית ודלים בחומצות שומן רוויות וכולסטרול, טובים ללב ולשיפור הזיכרון: אכילת דגים באופן קבוע לפחות פעם בשבוע, מונעת ירידה בזיכרון ומפחיתה סיכון לאירועים לבביים אצל אנשים בריאים, כגון התקפי לב ושבץ. רצוי לאפות או לבשל ולא לטגן את הדגים.

רימון

רימון הוא אחד מהפירות המכילים נוגדי חמצון בכמות גדולה. נוגדי החמצון עוזרים למזער את נזקי החמצון שנגרמים כתוצאה מפעילותו של הגוף. בריא לאכול רימון, אך כמו כל דבר, במידה. יש לזכור כי גם בפרי הזה, כמו ברבים מהפירות, תכולת הסוכר גבוהה. 


דפנה זיו בוסאני היא דיאטנית ביחידה לתזונה ולדיאטה במרכז שניידר

חזרה
עבור לתוכן העמוד