מרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל

פסח - חג לנקיונות וחג לארוחות

איך עוברים את מסכת הנקיונות בלי פגיעות ועל איזה כללים חשוב להקפיד כדי להימנע מפגיעה של חומרי ניקוי? כמה קלוריות אנחנו צפויים לצרוך בארוחת החג? מה הקנידלעך עשויים לעולל לגיזרה שלנו ואיך נמנעים מתוספת במשקל בימי החג? טיפים מהמומחים של מרכז שניידר
פרופ' יחזקאל ויסמן ודפנה זיו־בוסאני
פורסם: 23.03.15 | עודכן: 25.03.15

פסח הוא חג הנקיונות והשפעתו ניכרת גם בחדרי המיון: מדי שנה מגיעים לבתי חולים ילדים שנפגעו ממגע עם חומרי ניקוי שנשארו ללא השגחה במהלך ניקיונות פסח. לכן, מומלץ לאחסן את חומרי הניקוי במקום גבוה ונעול, בכדי להרחיקם מהישג ידם של הילדים.

- אין לאחסן חומרי ניקוי בבקבוקי שתייה ריקים (כמו בקבוק מים ריק). חשיפה לא בטיחותית לחומרי ניקוי, בעיקר לשומנים הנמכרים בנוזל ובתרסיס, עלולה לגרום לפגיעות מסוגים שונים כמו צריבה, פצע או כוויות בדרגות חומרה שונות. כמו כן, הקפידו להרחיק תרופות מהישג ידם של ילדים.

- השמרו מחומרים מסוכנים: סודה קאוסטית או חומצות חזקות עלולות לגרום כוויות קשות על העור והריריות.

- כשמשתמשים בחומרי ניקוי וחיטוי, יש להקפיד לחבוש כפפות כדי למנוע מגע בין עור הידיים לחומרים העלולים לגרום לגירוי העור ולכוויות. במקרה של בליעת חומרי ניקוי, אין לגרום להקאה כיוון שזו עלולה להחמיר את הפגיעה. יש להעביר את הילד  לקבלת עזרה רפואית, יחד עם חומר הניקוי.

- אם נגרמה פגיעה מחומרי ניקוי בעיניים או בעור, מומלץ לשטוף את המקום הפגוע  תחת מים זורמים למשך מספר דקות ולפנות לעזרה רפואית.

- אגוזים, בוטנים, גרעינים, קשיו, שקדים ושאר פיצוחים הם חוץ לתחום בעבור ילדים מתחת לגיל 5. אסור לתת להם פיצוחים וחשוב להקפיד שלא להשאירם בהישג ידם, כיוון שבליעה לא זהירה עלולה לגרום להם לחסימה בקנה הנשימה.

- בזמן הגעלת כלים לפסח, יש להרחיק את הילדים הקטנים מקרבת דודי המים. בשנים קודמות הגיעו לחדר המיון תינוקות וילדים אשר נכוו כוויות קשות כתוצאה מנפילה למים או התזה של מים רותחים על הגוף.

- בזמן ניקיון ואוורור הבית, יש להרחיק מידי ילדים את ערכות המגן שבמהלך השנה מאופסנות רחוק מהישג ידם. בערכות המגן מצוי מזרק אטרופין וילדים עלולים להזריק חומר זה לעצמם בטעות. 

פסח הוא חג ארוך שבו אנו מארחים או מתארחים, ולכן חשוב לשמור על גבולות סבירים ולמצוא את האיזון, כך שנוכל לשמור על המשקל ולא לסיים את החג בעודף של 2 קילוגרם.

- שתיית מים חשובה מאד בכל ימי  השנה, אך במיוחד בפסח. המצות היבשות עלולות לגרום לעצירות. 

- ארוחת ליל סדר ממוצעת מכילה כ־3,000 קלוריות לסועד.

- מצה מכילה 150 קלוריות.

- עוגייה של פסח מכילה 150 קלוריות.

- גפילטעפיש בינוני מכיל כ־220 קלוריות.

- כף חרוסת שווה כ־80 קלוריות.

- בכוס יין אדום יש כ־80 קלוריות, בעוד בכוס יין יבש יש 160 קלוריות.

- ב־100 גרם אגוזי מלך יש 65 גרם שומן וכ־642 קלוריות.

- ב־100 גרם בוטנים יש 49 גרם שומן וכ־603 קלוריות.

- ב־100 גרם קוקוס יש 100 גרם שומן וכ־884 קלוריות.

- הערך הקלורי של מצה שווה לשתי פרוסות לחם רגיל או ארבע פרוסות לחם קל.

-  2 כדורי קניידלעך שווי ערך לפרוסת לחם. קניידלעך בינוני מכיל כ־100 קלוריות.

- הערך הקלורי של המצות המטוגנות ושאר המאכלים המטוגנים המוצעים לנו בחג, רב מאוד.

- לאוכלי קטניות מומלץ לאכול פריכיות אורז במקום מצות.

- פעילות גופנית משפרת את ההרגשה ואת מצב הרוח ועל כן מומלץ לנצל את חופשת הפסח והאביב לפעילות גופנית לכל המשפחה.

פרופ' יחזקאל ויסמן הוא מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז שניידר

דפנה זיו בוסאני היא דיאטנית קלינית ביחידה לתזונה ודיאטה במרכז שניידר 

חזרה
עבור לתוכן העמוד