מרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל

פך השמן ופח הקלוריות

חנוכה הוא חג שמח ואהוב על הילדים, אשר מציין את נס פך השמן עם הדלקת נרות, סופגניות ולביבות. מומחי מרכז שניידר מייעצים כיצד נוכל לעבור את החג בשלום ובלי כוויות, בזהירות וללא תוספת במשקל
פורסם: 14.12.14 | עודכן: 04.02.15



פרופ' יחזקאל ויסמן, דפנה זיו בוסאני

חנוכה הוא חג שמח ואהוב על הילדים, אבל הדלקת הנרות בחנוכיות והכנת המאכלים המסורתיים כוללים שימוש באש ושמן רותח, אשר עלולים לגרום לכוויות בילדים. לכן, יש להקפיד הקפדה יתרה בכללי זהירות בפעילויות אלה:

  • ילדים עד גיל 9 רק בעזרת מבוגרים.
  • לפני הדלקת חנוכיות יש להקפיד על איסוף שיער ארוך.
  • יש  לבוש בגדים עם שרוולים צמודים בעת הדלקת הנרות.
  • מומלץ להניח את החנוכייה על מגש או משטח חסין אש, אשר יפריד בינה לבין המפה או השולחן.
  • יש להרחיק את נרות החנוכה מווילונות ולא להשאירם ללא השגחה.
  •  יש להרחיק את הגפרורים והנרות מהישג ידם של ילדים מיד לאחר הדלקת החנוכייה.
  •  חשוב מאוד שלא לאפשר לילדים לטגן סופגניות ולביבות בעצמם, ויש להרחיקם מאזור הכיריים בעת הטיגון.  

איך מגישים עזרה ראשונה לילד שנכווה?
במקרה של כוויה מאש או משמן חם מומלץ לשטוף את האיבר שנכווה במי ברז למספר דקות, לחבוש בתחבושת סטרילית או מטלית נקייה לחה ולפנות לבדיקת רופא. במידת הצורך אפשר לתת אקמול או נורופן לשיכוך כאבים במינון המקובל.

 

זמן הסופגניה
לצד ההקפדה על כללי הבטיחות והזהירות, חשוב גם לשמור כללי תזונה נכונה. סופגנייה פשוטה בגודל רגיל מכילה בין 350 ל־450 קלוריות. כיום ניתן למצוא גם סופגניות מיני, כך שאם מחליטים לאכול סופגנייה, רצוי לאכול סופגנייה קטנה ואף לחלוק אותה עם שותף או שותפה.

זמן הלביבה
לביבת תפוחי אדמה מטוגנת שוות ערך לשתיים עד שתיים וחצ פרוסות לחם. כלומר, היא מכילה בין 150 ל־200 קלוריות. כדי לצמצם את העוצמה הקלורית ולהעשיר את הלביבה מבחינה תזונתית, רצוי לגרד ירקות נוספים כמו גזר או קישוא. כך נגוון את הלביבה בירקות נוספים ונהנה מהיתרונות של הגיוון בצבעי הירקות. זו גם הזדמנות לאכול ירקות ופירות בחמישה צבעים וזו הזדמנות נהדרת לאכול בצל (לבן) קישוא (ירוק), גזר (כתום), בשילוב עם סלט ירקות, נוכל לקבל גם צבע אדום של עגבנייה, צהוב של פלפל צהוב וכך הצלחנו לקבל ארוחה המכילה גיוון של חמישה צבעי ירקות.

 

שמן לסלט
אם נוסיף שמן לסלט נוכל ליהנות מהיתרונות הבריאותיים של השמן. מומלץ להוסיף שמן למזון בצורתו הקרה, תוספת של שתי כפיות שמן זית לסלט תתרום לנו חומצות שומן חיוניות, תסייע בספיגת ויטמינים מסיסי שומן ותסייע לגוף לייצר חומרים שיגנו על העורקים והלב.

אוויר חם
במאכלי חנוכה עיקר הקלוריות באות מטיגון הסופגנייה או הלביבה ולכן, על מנת לחסוך בקלוריות, ניתן לאפות או להשתמש במכשירים שונים המטגנים על אוויר חם, או כאלו שאופים את הבצק בצורת כדורים או דונאטס.


פרופ' יחזקאל ויסמן הוא מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז שניידר

דפנה זיו בוסאני היא דיאטנית קלינית
ביחידה לתזונה ולדיאטה במרכז שניידר

חזרה
עבור לתוכן העמוד