לוגו כללית
חדשות שניידר 78
כותבים עלינו 79
אירועים וכנסים 80
טפסים להורדה 81
טלפונים חיוניים
מחקר
ממלכת הילדים
תרומות
עמוד פנימי - שלום כיתה א
מדיניות איכות הסביבה

חלב על הזמן: המלצות בריאות לשבועות

למה חשוב לאכול שלושה מוצרי חלב ביום? מהי תרומתו העיקרית של הסידן לגוף? מהם היתרונות התזונתיים של הירקות והפירות ואיך נזהרים מעלייה במשקל בחג השבועות? טיפים עם בריאות
פורסם: 19.05.15 | עודכן: 20.05.15


חג השבועות קיבל את שמו בשל שבעת השבועות שסופרים מיום הנפת העומר עד ערב החג, והוא מוזכר במקרא גם בשני שמות נוספים: חג הקציר וחג הביכורים. על פי חז"ל, שבועות הוא גם חג מתן תורה.

לחג המקסים הזה יש גם צד קולינרי מובהק ואחד המנהגים המאפיינים אותו  הוא אכילת מוצרי חלב, דבש וביכורי פירות וירקות. חג השבועות הוא גם הזדמנות נהדרת להציג ולהסביר לילדים על חשיבות צריכת מוצרי חלב והעשרת התפריט בסידן. 

חלב זה בריא?
החלב ומוצריו הם אמצעי מצוין להעשרת הגוף בסידן. מדובר במינרל חשוב לתפקוד התקין של הגוף בכלל ולתחזוקת העצמות בפרט. החלב ומוצריו מכילים כמויות גדולות של סידן הנספג בצורה טובה בגופנו, וכמעט בלתי אפשרי למלא אחר ההמלצות התזונתיות בנוגע לצריכת סידן ללא אכילת מוצרי חלב.

מהי הכמות המומלצת?
חשוב  לאכול לפחות שלושה מוצרי חלב ביום ורצוי לצרוך מוצרים מועשרים בסידן. ברשימת המוצרים המועשרים נמצאים: גבינות לבנות, גבינות קשות (עשירות בסידן אך גם עשירות יותר בשומן), יוגורט או חלב שמועשרים בסידן ומשקאות שונים על בסיס חלב.

מה הקשר בין ויטמין D, מוצרי חלב וסידן?
ויטמין D חיוני לעצמות ומפחית שברים, כיוון שבין שאר תפקידיו, הוא  מסייע לגוף לספוג את הסידן במעי בצורה מיטבית. הוויטמין התגלה ב־1922, כאשר חוקרים שמו לב שמחלת הרככת נגרמת ממחסור בוויטמין הזה שחיוני לעצמות. במשרד הבריאות מדגישים כיום כי חוסר בוויטמין גורם לפגיעה באיכות העצם ולסיכון מוגבר לשברים ועלול לגרום לרככת בילדים. לכן, ההמלצה היא לתת לתינוק ויטמין D מלידה ועד גיל שנה.

חלב וגבינות עשירים בשומן?
לא בהכרח. מוצרי חלב רזים יכולים בהחלט להחליף את מוצרי החלב השמנים יותר, וזאת ללא פגיעה משמעותית בטעם. אפשר לעבור את החג עם אוכל טעים ובריא, אבל חשוב לשים לב לכמויות.אמנם מדובר באוכל בריא, אך זו לא סיבה לאכול עד שמתפקעים. אכלו תוך כדי הקשבה לגוף והבנה מתי הוא מאותת לכם שזהו, אתם שבעים עכשיו. מומלץ להעדיף עוגות ומאפים שמכילים גבינות רזות עד 5% שומן וגם אין סיבה להפריז בכמויות הסוכר במתכון.מומלץ גם לבחור מתכונים שלא דורשים שימוש בכמות גדולה של חמאה או שמנת ואפשר גם לבחור בתחליפים.

מה הקשר בין מוצרי חלב לחיידקים פרוביוטים?
פרוביוטיקה היא גישה הדוגלת בגיוס חיידקים ידידותיים לטובת הבריאות. החיידקים האלה חיים בשיתוף פעולה עם הגוף, ויש להם השפעה חיובית המערכת החיסונית על תהליכי עיכול בגוף. בשנים האחרונות  ישנם מוצרי חלב רבים המכילים חיידקים פרוביוטים והם מומלצים לכולם.

מה בנוגע לפירות וירקות?
הירקות והפירות מסמלים אף הם את חג הביכורים ולעתים נדמה שהם רק מחכים שנקטוף ונעלה אותם על השולחן. פירות וירקות עשירים בוויטמינים, במינרלים, בסיבים תזונתיים ובאנטיאוקסידנטים - ואכילתם תורמת להגנה על הגוף. נוסף לכך, הירקות והפירות מכילים סיבים תזונתיים, שתורמים לאיזון הסוכר בדם, להפחתת הכולסטרול, להקלה על תהליך העיכול ולהגברת תחושת השובע

טיפ לסלט ירקות: ככל שהסלט שלכם יהיה עשיר יותר בצבעים, כך הוא יהיה בריא יותר. כל צבע שמקורו בפיגמנט אחר מכיל אנטיאוקסידנט בעל תרומה בריאותית משמעותית, וכולם ביחד תורמים לחיזוק מערכת ההגנה של הגוף.


טיפ לאכילת פירות: מבחינה תזונתית, עדיף לאכול את הפרי ופחות מומלץ לסחוט אותו למיץ או לאכול אותו  מיובש.  עם זאת, חשוב לא להגזים בצריכה של פירות, כיוון שהם מכילים סוכר וזאת בניגוד לירקות דלי הקלוריות. ניתן להכין סלט ולשלב בו גבינה.

מים זה בריאות?
שבועות מכונה בפי הילדים חג המים בשל משחקי התזת מים. מקורו של המנהג ביהדות צפון אפריקה ויש הטוענים שהסיבה לכך שהתורה (שניתנה בשבועות) משולה למים. גופנו עשוי ברובו ממים ויש להם  יש חשיבות גדולה בתזונה.  חשוב  להקפיד על שתייה בכמות מספקת, כדי לשמור על תפקוד תקין של הגוף. רצוי לשתות לכל אורך היום ולא לשתות את כל הכמות בבת אחת. עודף מים יוצא מן הגוף ולא נאגר באנשים בריאים, ולכן יש לשתות במידה ועל פני כל היום.

המים גם עוזרים לנו לשמור על משקל גוף תקין: אם שותים מים במקום משקאות מסוכרים, מורידים את צריכת  הקלוריות.המים גם גורמים לנו להרגיש מלאים יותר ולאכול פחות בכל ארוחה.

דפנה זיו בוסאני היא דיאטנית קלינית ביחידה לתזונה ודיאטה במרכז שניידר

כתבות נוספות

בניית אתרים
המידע והתכנים באתר אינם מהווים חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא   |   © כל הזכויות שמורות למרכז שניידר לרפואת ילדים
עבור לתוכן העמוד