לוגו כללית
חדשות שניידר 78
כותבים עלינו 79
אירועים וכנסים 80
טפסים להורדה 81
טלפונים חיוניים
מחקר
ממלכת הילדים
תרומות
עמוד פנימי - שלום כיתה א
מדיניות איכות הסביבה

ט"ו בשבט: חגיגה של פירות מיובשים ופיצוחים

כל מה שחשוב לדעת על הערך התזונתי של הפירות המיובשים והפיצוחים, על הערך הקלורי הגבוה שלהם ומדוע גרעינים, בוטנים, שקדים ושאר פיצוחים הם מחוץ לתחום לתינוקות וילדים עד גיל חמש
פורסם: 25.01.15 | עודכן: 28.01.15

                  
פירות יבשים, אגוזים ושקדים - שכולם יחד וכל אחד לחוד מסמלים את הצד הקולינרי של ט"ו בשבט - נהנים ממצד אחד ממוניטין של מזון בריא ואיכותי אולם מהצד האחר מדובר במזונות עתירי קלוריות.

מהו הערך המוסף של הפירות היבשים?
הפירות היבשים מעניקים אנרגיה זמינה ולכן ניתן לאכול מהם לפני פעילות גופנית (בכמות המתאימה). הם עשירים בסיבים ולכן יכולים לתרום לפעילות מעיים תקינה בפרט לאלו הסובלים מעצירות. בנוסף, הם עשירים במינרלים כמו: אשלגן, מגנזיום, זרחן וברזל.  תאנים יבשות מכילות כמות גדולה של  סידן ואשלגן. משמשים, דובדבנים וחמוציות עשירים בתרכובות צמחיות שעוזרות במניעת מחלות לב וסוגי סרטן מסוימים. תרכובות אילו קריות פיטוכימיקלים וחלקן יכולות גם לחזק את הזיכרון ואת הראייה. עדיף לבחור פירות יבשים ללא תוספת סוכר.

כמה קלוריות יש בפירות היבשים?
תכולת הקלוריות והשומן הגבוהה של הפירות היבשים, של האגוזים ושל השקדים מונעת מהרבה אנשים ליהנות מטעמם ומהיתרונות הבריאותיים שהם מספקים. עם זאת, אכילה מבוקרת, ולא רק בט"ו בשבט אפשר, יכולה לאפשר לנו ליהנות מהיתרונות הבריאותיים של האגוזים, התמרים, התאנים ושאר הפירות היבשים. הנה מידע חשוב על הערך הקלורי של הפירות המצומקים:

תאנה מיובשת גדולה או שתיים קטנות: 50 קלוריות.
שני תמרים לחים: 50 קלוריות.
שני שזיפים מיובשים: 50 קלוריות.
שלושה משמשים מיובשים: 50 קלוריות.
ארבע פרוסות תפוח עץ מיובש: 50 קלוריות.
עשר יחידות בננה־צ'יפס: 50 קלוריות.
פלח אננס מיובש: 50 קלוריות.
100 גרם לדר (דף משמש מיובש): כ־300 קלוריות.

אילו יתרונות בריאותיים מספקים לנו הפיצוחים?
שקדים ואגוזים אמנם עתירי קלוריות ושומן, אך יש להם יתרונות בריאותיים רבים. הם עשירים בשומן בלתי רווי, חלקם גם חומצת שומן מסוג אומגה-3, בנוסף למינרלים כמו מגנזיום וסידן. כל אלה משפרים את פרופיל השומנים בדם (מורידים את רמות הכולסטרול) ומסייעים במניעת סוכרת ומחלות לב. אגוזים מספקים גם חלבונים, פחמימות ומגוון של ויטמינים ושל מינרלים. השקדים עשירים בסידן. אגוזי מלך, אגוזי פקאן ובוטנים אמנם עשירים בשומן, אך הוא ברובו שומן חד בלתי רווי. מדובר בשומן בריא שיכול לעזור בהורדת רמות הכולסטרול בדם ובהורדת הסיכון למחלות שונות ובהן לחץ דם גבוה, סוכרת מסוג 2 וסוגי סרטן מסוימים.

האם הפיצוחים מאוד משמינים?
לפיצוחים יש ערך קלורי גבוה והם עשירים גם בשומנים. עם זאת תפריט שמכיל גם אגוזים משביע יותר ובשורה תחתונה ניתן לאכול פחות ולשמור על משקל תקין.

אז כמה קלוריות יש בפיצוחים?
שלושה אגוזי פקאן - כ־45 קלוריות.
שלושה אגוזי מלך -  כ־45 קלוריות.
ארבעה אגוזי קשיו - כ־45 קלוריות.
שישה עד שמונה שקדים/אגוזי לוז/בוטנים - כ־45 קלוריות.
שתי כפות גרעיני חמניה/אבטיח/דלעת/פיסטוק - כ־45 קלוריות. 

קלויים או בצורתם הטבעית?
מומלץ לאכול פיצוחים בצורתם הטבעית ללא קלייה, אשר גורעת מאיכות חומצות השומן המצויות בהם ועלולה אף להרוס באופן חלקי ויטמינים מקבוצה B. עדיף לקנות אותם ללא תוספת מלח ובכלל - עדיף להפחית בצריכת המלח.

האם גם ילדים קטנים יכולים לאכול פיצוחים ופירות יבשים? 
אין לתת לתינוקות לילדים מתחת לגיל חמש שנים פיצוחים מסוגים שונים וחשוב להקפיד שלא להשאירם בהישג ידם. דרכי הנשימה של תינוק ופעוט צרות וקטנות ואינן מפותחות דיין כיוון כך שפיצוחים שהם עלולים להתיקע בקנה הנשימה. בדעיוק מאותה סיבה,  חשוב לחצות פירות יבשים ופירות עגולים לאורכם על מנת למנוע חנק ולהוציא את הגרעינים מהפירות הניתנים לפעוטות.

ד"ר מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית ביחידה לתזונה ולדיאטה במרכז שניידר

פרופ' יחזקאל ויסמן הוא מנהל המחלקה לרפואה דחופה (מיון) במרכז שניידר

כתבות נוספות

בניית אתרים
המידע והתכנים באתר אינם מהווים חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא   |   © כל הזכויות שמורות למרכז שניידר לרפואת ילדים
עבור לתוכן העמוד