לוגו כללית
חדשות שניידר 78
כותבים עלינו 79
אירועים וכנסים 80
טפסים להורדה 81
טלפונים חיוניים
מחקר
ממלכת הילדים
תרומות
עמוד פנימי - שלום כיתה א
מדיניות איכות הסביבה

הכנה לכיתה א' - הסדנאות של מרכז שניידר

מוכנות לכיתה א' עוברת דרך בשלות רגשית, בשלות מוטורית ובשלות קוגנטיבית. שלושת המושגים הללו הם התשתית להתאקלמות בבית הספר. מרכז שניידר מקיים סדנאות מיוחדות לילדים הלומדים בשנתם האחרונה בגן הילדים ועוזר להם לרכוש מיומנויות, אשר יקלו עליהם במעבר מהגן לבית הספר
פורסם: 07.09.14 | עודכן: 05.08.15


הימים הראשונים בבית הספר מלווים בהתרגשות רבה, במיוחד לאלו שיתחילו ללמוד בו לראשונה בחייהם. כיתה א' מסמלת את המעבר ההדרגתי מעולם של משחק חופשי ודמיון לעולם של לימודים פורמליים, חובות ואחריות. שינוי זה הוא אכן מרגש ומשמעותי, הן בעבור הילד והן בעבור משפחתו.
  

לאורך השנה האחרונה בגן הילדים, יש לתת את הדעת לשלושה היבטים שונים המרכיבים את הבשלות והמוכנות, ולפתח אותם על מנת שבסופו של דבר יאפשרו לילדים להיות פנויים להתאקלמות במסגרת החדשה וכן להיות שותפים אקטיביים בתהליכי הלמידה.

בשלות רגשית:
בשלות רגשית היכולת לחוות תסכול ולעמוד מולו, לדחות סיפוקים, היכולת לעבוד באופן עצמאי במטלות ללא תלות במבוגר והיכולת לוויסות רגשי.

בשלות מוטורית:
בשלות מוטורית היכולת לשלוט בכלי כתיבה שונים בכדי לבצע לאורך זמן משימות גרפיות מורכבות וכן להתמודד עם אתגרים פיזיים כמו שליטה בכדור, ריצה, קפיצה או דילוג.

בשלות קוגניטיבית:
בשלות קוגנטיבית היא היכולת להתארגן באופן עצמאי, לתכנן מראש מטלה בת מספר שלבים ולאחר ביצועה לבקר את איכות הביצוע.


מה אפשר לעשות כדי לעזור לילד שלי?
על מנת לפתח מיומנויות אלה וכדי שהילדים יסתגלו באופן יעיל לדרישות החדשות, מומלץ לעודד אותם לעצמאות בפעילות שגרתיות - כמו לבוש ורחצה - ולתת להם תפקידים בבית כמו עריכת שולחן. בנוסף, חשובה מאד להתנסות במשחקי קופסה מגוונים ובמשחקי ספורט, אשר מאתגרים את סף התסכול ודרכם נרכשות מיומנויות חברתיות. מומלץ גם לשלב את הילדים בעיסוק במטלות המטבח, כמובן בהשגחת מבוגר. פעולות אלו יעזרו לפתח מיומנויות מוטוריות וקוגנטיביות חשובות.

איך נעזור לילד ללמוד אחיזה נכונה בכלי כתיבה?
פעילות גרפומוטורית מומלצת מאד להשגת השליטה בכלי הכתיבה, שבהם יידרשו הילדים להשתמש באופן עצמאי במהלך לימודיהם. פעילות זו כוללת חוברות ודפי עבודה שונים המצויים הן ברשת האינטרנט והן בחנויות המתמחות. חשוב להקפיד על מינון של משך התרגול ועל ויסות של רמתו, כדי לא לתסכל את הילד או להמאיס עליו את ההתנסות.

כדאי להתייעץ עם הגננת?
מאוד! לאורך שנת הלימודים האחרונה בגן, מומלץ לקבל את התרשמותה של הגננת מכל ההיבטים המרכיבים את הבשלות לבית הספר. אם עולה צורך באבחון פסיכולוגי לילד, כזה שממפה את רמת בשלותו ונותן את המלצותיו, כדאי לבצע אותו. אם מדובר בקשיים שאובחנו על ידי רופא התפתחותי, יש לפנות לטיפול מתאים. התערבות כזו תעזור למנוע מצב בו הכניסה של הילד אל עולם המבוגרים תלווה בקושי ואז האתגרים האובייקטיביים הרבים העומדים מולו יועצמו במידה ניכרת.

חשוב לזכור שגם אם מתעורר קושי נקודתי סביב התקופה הראשונה במסגרת החדשה, הכוללת פרידה מחודשת מההורים והתמודדות עם אתגרים מרובים, כשמדובר בילד שרמת הבשלות שלו תקינה, במיוחד מההיבט הרגשי, צפויה לו ברוב המקרים הסתגלות מוצלחת.

מה יש למרכז שניידר להציע לי?
מרכז שניידר מקיים כבר שנים רבות סדנאות העשרה והכנה לילדי גן חובה לקראת השתלבותם בכיתה א'. הסדנאות יתקיימו לאורך שנת הלימודים ויועברו על ידי מרפאה בעיסוק עם התמחות בטיפול בילדים. תדירות המפגשים אחת לשבוע בשעות אחר הצהריים ומשך כל מפגש 60 דקות. העבודה בסדנה היא בקבוצות קטנות, שיטה המאפשרת מתן תשומת לב אישית לכל ילד. הסדנה היא בתשלום.

לפרטים נוספים והרשמה ניתן לפנות לטל': 9253345 – 03.

נורית הלינגר היא מרפאה בעיסוק, רכזת הדרכה ומנחת סדנאות שלום כיתה א' במרכז שניידר

בניית אתרים
המידע והתכנים באתר אינם מהווים חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא   |   © כל הזכויות שמורות למרכז שניידר לרפואת ילדים
עבור לתוכן העמוד