תכנית הלימודים

 

מטרות התכנית


התכנית נועדה להכשיר אנשי מקצוע מתחומים טיפוליים בטיפול בילדים ובנוער בגישת הטיפול הקוגניטיבית התנהגותית, באמצעות הקניית ידע נרחב ובאמצעות התנסות קלינית-מעשית במסגרת מרפאות מרכז שניידר.

הטיפול קוגניטיבי-התנהגותי הוא טיפול ממוקד וקצר מועד, השואף להשגת שינויים בדפוסי החשיבה, בדפוסי ההתנהגות וברמה הרגשית של היחיד, על מנת להפחית מצוקה וסימפטומים ולפתח כישורים תפקודיים. יעילותו של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מוכחת מחקרית בהפרעות רגשיות רבות (כגון דיכאון, חרדה, הפרעת דחק פוסט-טראומתית, ועוד).

הטיפול בילדים ובנוער דורש הכשרה ייחודית, המותאמת לרמת ההתפתחות הרגשית והקוגניטיבית של הילד, כמו גם להיותו חלק ממערכת משפחתית, חברתית וחינוכית. בנוסף, נדרשת היכרות עם ההפרעות הייחודיות לגיל הילדות ולתסמינים הייחודיים האופייניים לגילאים אלו. ההכשרה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים ובנוער כוללת למידה של מאפייני הגיל הייחודיים, היכרות מעמיקה עם פרוטוקולים טיפוליים שנוצרו עבור ילדים ומתבגרים, והתאמת הטכניקות הקוגניטיביות-התנהגותיות לגיל המטופלים (שימוש במשחק כערוץ תקשורת מרכזית, שילוב ההורים בטיפול, ועוד).


למי מיועדת התכנית?


התכנית מיועדת לבעלי מקצועות טיפוליים בעלי הכשרה טיפולית אקדמית וניסיון טיפולי מוכח. הלימודים מתקיימים במסגרת קבוצה קטנה ואיכותית, תוך הקפדה על רמת ניסיון וידע טיפוליים מתאימים של משתתפי הקבוצה.

על המשתתפים להיות לפחות בעלי תואר שני טיפולי בפסיכולוגיה, עבודה סוציאלית טיפול באמנות, קרימינולוגיה קלינית, או פסיכיאטרים. נדרש ניסיון טיפולי.

(לדרישות הקבלה המפורטות).

מבנה התכנית


התכנית היא דו-שנתית וכוללת לימוד עיוני והכשרה מעשית, במסגרת מרפאות שניידר. הלימודים מתקיימים לאורך השנה האקדמית, פעם בשבוע.

התכנית כוללת 250 שעות לימוד עיוניות, 200 שעות תרגול מיומנויות ולפחות 60 שעות הדרכה מעשית.

הכשרה עיונית
הלימודים בתכנית יקנו לתלמידים ידע תיאורטי והיכרות עם מחקרים בתחום התיאוריה והטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי בילדים ובמתבגרים. השיעורים מתקיימים במסגרת של הרצאות פרונטאליות, המלוות בהתנסות ותרגול חווייתי ומשחקי תפקידים, שיאפשרו למשתתפים ליישם את השיטות והכלים הנלמדים תוך הדרכה של מרצי התכנית. במהלך השיעורים ייחשפו המשתתפים לתיאורי טיפול שבוצעו על ידי מומחים בתחום. ישנם כ-30 מפגשי לימוד בשנה, המלווים בחומרי קריאה ומשימות לתרגול בבית.

 


הכשרה מעשית
על מנת ליישם את הידע והכלים הטיפוליים הנרכשים במהלך הלימודים העיוניים, ועל מנת לפתח מיומנויות התמודדות עם סוגיות טיפוליות, קשיים ומורכבויות העולים בטיפול, כוללת התכנית הכשרה קלינית יישומית. תלמידי התכנית נדרשים לטפל ב-10 ילדים ומתבגרים במהלך השנתיים (5 מטופלים בשנה), תחת לפחות 60 שעות הדרכה קוגניטיבית התנהגותית (30 שעות הדרכה בשנה).

  ההכשרה המעשית תתקיים באחד משלושת המסלולים הבאים:

  1. פרקטיקום מלא במסגרת מרפאות המחלקה לרפואה פסיכולוגית במרכז שניידר לרפואת ילדים (טיפולים והדרכות):
    החשיפה לעבודתן של מרפאות המתמחות ומנוסות ב-CBT מהווה הזדמנות ללמידה מיטבית, שמאפשרת הטמעה ויישום של הכלים הנלמדים בתכנית.
    המרפאות הנכללות בהכשרה המעשית הן: מרפאת חרדה, מרפאת פוסט-טראומה ואילמות סלקטיבית, מרפאת טורט, היחידה לסמכות הורית, היחידה להפרעות קשב וריכוז, היחידה ללקויות למידה והמרפאה הפסיכוסומטית.
    משתתפי התכנית יעברו במהלך השנתיים בין שתי מרפאות (מרפאה אחת בכל שנת לימוד). ההכשרה במרפאות שניידר תכלול הדרכה פרטנית/קבוצתית.

    דרישות קבלה: להכשרה המעשית במסגרת מרפאות שניידר יוכלו להירשם רק פסיכולוגים מומחים ומתמחים בתחום הטיפול בילדים (לפחות שנתיים בהתמחות), פסיכיאטרים ועובדים סוציאליים בעלי תואר שני בתחום הטיפול בילדים. ההשתתפות בפרקטיקום במחלקה לרפואה פסיכולוגית הינה בכפוף לדרישות הקבלה של המרכז הרפואי שניידר.

    * הטיפולים מתקיימים במרכז שניידר בימי א'-ה' בין השעות: 16:00-20:00 ובימי ו' בשעות הבוקר.
    * לוח זמני ההדרכות משתנה בין המרפאות השונות.
    * אפשרות ייחודית: למעוניינים לצבור שעות הדרכה נוספות, מעבר לשעות הנדרשות לצבירה כחלק מהתכנית, על מנת להגיע למכסת השעות הנדרשת עבור חברות באיט"ה (היכנסו לאתר איט"ה לפרטים נוספים http://goo.gl/kuiaK5): תתכן אפשרות, ללא עלות נוספת, התלויה באישור מנהלת התכנית, המרפאה והמדריך בהכשרה המעשית.

    מספר המקומות במסלול זה מוגבל!

  2. ביצוע טיפולים מחוץ לשניידר עם הדרכה במסגרת התכנית:
    תלמידים אשר אינם עומדים בדרישות להכשרה מעשית במסגרת שניידר, או תלמידים אשר יבחרו לבצע את שעות הטיפול שלא במסגרת מרפאות שניידר (למשל, במסגרת מקום עבודתם), יוכלו לקבל הדרכה על טיפולים אלו ממדריכי התכנית בעלות מוזלת (בהשוואה לשעת הדרכה פרטית). ההדרכה תתקיים בזוגות, או בקבוצות של עד ארבעה איש.

    * זמני ההדרכות ייקבעו בתיאום עם המדריך.

    מספר המקומות במסלול זה מוגבל!

  3. ביצוע טיפולים מחוץ לשניידר עם הדרכה פרטית:
    תלמידים אשר יבחרו לקבל הדרכה פרטית על טיפולים המתקיימים מחוץ לשניידר, יידרשו למצוא מדריך, המוסמך בטיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים ובנוער (מתוך רשימה שתחולק בתחילת השנה הראשונה) ולתאם איתו באופן עצמאי את ההדרכה. 

    * התשלום המקובל לשעת הדרכה פרטנית הינו כ-400 ₪, ולהדרכה קבוצתית (עד 4 משתתפים) הינו כ-600 ₪.

 

המסלול הלא יישומי
קיימת אפשרות לבחור במסלול עיוני בלבד, אשר אינו כולל הכשרה מעשית. לנרשמים למסלול זה תינתן האפשרות לחשיפה מרובה לעבודה הקלינית המתבצעת במחלקה לרפואה פסיכולוגית במרכז שניידר, מבלי לטפל בעצמם (כשותפים לישיבות הצוות הקליני, כתומכים/חונכים בטיפולים, ועוד). במקרה זה, תעודת הסיום תינתן עבור תכנית ההכשרה במסלול הלא יישומי.


 

חובות הלימוד 

  • נוכחות בהרצאות
  • קריאת חומר הלימוד אשר יחולק במהלך השנה באופן שוטף
  • ביצוע מטלה שבועית לבית של תרגול מיומנויות
  • הגשת מקרה טיפולי בכתב בסיום כל שנת לימודים, על פי כללי ה-single case

 

חזרה לדף ראשי >

 


לפרטים והרשמה - רכזת אדמיניסטרטיבית: אירית אביב | מרכז שניידר- רחוב קפלן 14, פתח־תקוה | דוא"ל: SchneiderCBT@gmail.com
נא למלא את טופס הרישום ולשלוח אותו, בצירוף המסמכים הנלווים המצויינים בו, למייל ואנחנו נדאג להזמינך לראיון.
למידעון תכנית הלימודים 2016 - 2018


התכנית באישור שירותי בריאות כללית


התכנית מאושרת ע"י איט"ה
אגודה ישראלית לטיפול התנהגותי-קוגניטיבי


בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד