חיפוש
דלג על חיפוש
לחיפוש ביטוי מדוייק הוסף גרשיים
תוכן העמוד
דלג על תוכן העמוד

המרפאה לטיפול מערכתי ב־ADHD

צוות המרפאה מסייע ומדריך הורים לילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז. הפרעת קשב וריכוז משפיעה על תחומים רבים בחיי הילד, ולכן נדרשת התערבות בכמה מישורים כדי להביא לשיפור מרבי לטווח ארוך

הפרעת קשב עם היפראקטיביות (ADHD) היא שכיחה וכרונית, והשפעותיה מלוות את הלוקים בה במהלך החיים. ההפרעה כוללת שלוש קבוצות של סימפטומים: קשיי ריכוז, היפראקטיביות ואימפולסיביות. חלק מן הילדים סובל רק מקשיי ריכוז, אולם במרבית המקרים קיימים קשיים משמעותיים בשלושת התחומים.

השלכותיה השליליות של הפרעת הקשב והריכוז מתרחשות במישורים שונים וכוללות מלבד קשיים אקדמיים גם בעיות בוויסות רגשי, בעיות חברתיות וקשיים התנהגותיים. חלק גדול מן הילדים המאובחנים כסובלים מן ההפרעה מטופל בתרופות. עם זאת, מחקרים מראים כי טיפול תרופתי בלבד בהפרעה אינו מספיק ויש ללוותו בהדרכת הורים, אשר תלמד את הילד שליטה עצמית, ויסות ריגשי והיענות לסמכות, וכן תעזור להורים להפחית את החיכוכים בבית עם ילדם. המחקר גם מראה שכ־30 אחוזים מהילדים אינם מגיבים טוב לתרופות מסוג ריטלין וקונצרטה. בעבור ילדים אלה הדרכת הורים נמצאה כפתרון היעיל ביותר.

 

המרפאה לטיפול מערכתי בבעיות קשב וריכוז מתמקדת בהדרכת הורים ומורים, ופועלת בגישת ההתנגדות הלא אלימה. מטרת הטיפול היא לעזור להורים לווסת ולעגן את עצמם ואת ילדם טוב יותר, ובכך להביא לצמצום הסימפטומים של הפרעת הקשב של הילד מצד אחד, וליצור סביבה יציבה ונעימה למשפחה מהצד האחר.


הטיפול במרפאה


הטיפול במרפאה מבוסס על תפיסה הרואה בבעיית קשב וריכוז קושי המשפיע על תחומים רבים בחיי הילד וההורים. כדי להביא לשיפור מרבי וארוך טווח, נדרשת התערבות בכמה מישורים. צוות המטפלים במרפאה שם דגש על עבודה עם הסביבה והמסגרות המקיפות את הילד בבית ובבית הספר, ורואה ביצירת שינוי בהן גורם משמעותי להשגת שיפור בתפקודו ובהתנהגותו של הילד. דגש רב מושם על עזרה להורים בהתמודדות עם הילד וצמצום הקונפליקטים ביחסים היומיומים על הילד ועל תחושת חוסר האונים של ההורה שעשויה ללות קונפליקטים אילו.

הטיפול מיועד להורים לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז בגילאי 6 עד 18. הדרכת ההורים היא פרטנית וקצרת טווח וכוללת 8 עד 12 מפגשים. המדריכים במרפאה הם פסיכולוגים, אולם במקרי הצורך ניתן להיעזר בפסיכיאטר ו/או נוירולוג.  

אם קיימות בעיות התנהגות בבית הספר, ההורים מקבלים עזרה כיצד לשתף פעולה עם בית הספר, ולצורך כך מתקיימות מספר פגישות משותפות עם ההורים והגורמים הרלבנטים בבית הספר. נוסף לפגישות השבועיות, ניתנת להורים תמיכה רציפה בטלפון מתומך טלפוני הנוכח בפגישות ומסייע להורים ליישם את ההמלצות הטיפוליות בבית. במסגרת הטיפול מתקיים גם ביקור בית כדי לצפות בילד בסביבתו הטבעית.

הטיפול מסתיים כאשר הושגו היעדים הטיפוליים המרכזיים שהגדירו ההורים והמטפלים בתחילתו. עם זאת הפרעת קשב וריכוז היא בעיה כרונית, ולכן הורים המסיימים את הטיפול במרפאה מוזמנים לשוב למפגשי חיזוק ורענון כאשר עולים קשיים חדשים.


מתי כדאי לפנות למרפאה


מומלץ לפנות למרפאה כאשר אחד או יותר מהתנאים הבאים מתקיימים:

  • קיימים קונפליקטים בין ההורים לילד סביב נושאים כגון: סדר יום, התארגנות, שיעורים, אלימות התנהגות נאותה.
  • ההורים מרגישים כי האינטראקציה בינם לבין הילד מלווה במאבקי כוחות והתנגדות מצד הילד.
  • ההורים מותשים או חסרי אונים מההתמודדות עם הילד.
  • הילד מפגין בעיות התנהגות בבית או בחוץ.
  • הילד מפגין בעיות התנהגות בבית הספר.
  • נוצר קונפליקט בין ההורים בנוגע לטיפול בילד.
  • נוצר מאבק בין ההורים ובי"ס בנוגע להתמודדות עם ילד.
  • האווירה בבית הופכת לא נעימה.
  • האחים של הילד נפגעים מהתנהגותו.
  • הטיפול התרופתי אינו עוזר או עוזר באופן חלקי בלבד.
  • ההורים מרגישים כי הם לבד במערכה ואין להם תמיכה מהסביבה.


יצירת קשר וזימון תורים


ימי פעילות ושעות פעילות
ראשון עד חמישי, מ־08:00 עד 14:00
טלפון לזימון תור: 03-9253186, מ־8:00 עד 14:00
דואר אלקטרוני


צוות המרפאה


מנהלת המרפאה
ד"ר אירית שור ספיר
פסיכולוגית קלינית מומחית

יועץ בכיר ומדריך צוות המרפאה
פרופ' חיים עומר
פסיכולוג קליני בכיר ופרופסור בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל־אביב

ד"ר לימור וידנה
פסיכולוגית קלינית מומחית

אילת צ'חנובסקי צמח
פסיכולוגית קלינית

קרן לוי

פסיכולוגית

מעין שמשוני

פסיכולוגית


תמיכה בטלפון
סטודנטים המסיימים תואר ראשון בפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב הם חלק מצוות המטפלים. הסטודנטים עובדים בצמוד לצוות המטפלים המוסמכים של המרפאה והם נותנים תמיכה בטלפון. הסטודנטים עברו הכשרה בגישת ההתנגדות הלא אלימה אצל פרופ' חיים עומר, אשר מלווה אותם במהלך עבודתם במרפאה.  

 

 

עבור לתוכן העמוד